V dnešní době, kdy podle Českého statistického úřadu používá 82 % lidí mobilní telefon k prohlížení internetu, je responzivita webu nezbytnou součástí tvorby webových stránek. Nejenže pomáhá udržovat uživatele na webu, ale také přispívá k lepší optimalizaci pro vyhledávače. A protože je responzivní web přizpůsobený pro jakékoliv uživatele, má větší dosah a potenciál pro získání nových návštěvníků.

Co je responzivita webu

Responzivní design webu definujeme jako schopnost webových stránek přizpůsobit se různým zařízením a velikostem obrazovek. Jinými slovy, pokud je webová stránka responzivní, bude vypadat dobře na velkých i malých monitorech, mobilech, tabletech i chytrých televizích. Obrázky a obsah webových stránek se automaticky přizpůsobuje velikosti obrazovky.

Responzivní web rozpozná, jaké zařízení zrovna používáte, jaká je šířka jeho displeje a podle toho pak přizpůsobí svůj vzhled. Díky tomu zajistíte srozumitelnost a přehlednost webu pro všechny uživatele, a to bez ohledu na to, jakým zařízením se zrovna připojují k internetu. Přináší tak lepší uživatelský zážitek a zvyšuje pravděpodobnost, že se uživatelé vrátí na web nebo dokončí nákup na vašem e-shopu.

Zároveň je přizpůsobený ovládání pomocí dotyku a můžete s ním zacházet prostřednictvím dotykového displeje. Od toho se odvíjí vzhled jednotlivých prvků, jakou jsou například různá tlačítka s prokliky. Mobilní i desktopová verze webových stránek by ale vždy měla vypadat podobně a nabízet podobné funkce, aby mezi nimi mohli uživatelé kdykoliv přecházet.

Návrh responzivního webu z dílny UNIFER pro značku WOLF HUNT.

6 znaků responzivního webu 

1. Flexibilní Layout

Základním znakem responzivního webu je flexibilní layout. Zajišťuje, že obsah na webu se rozloží a přizpůsobí šířce zařízení, na kterém je zobrazován. Umožňuje, aby webová stránka vypadala dobře jak na velkých monitorech, tak i na malých mobilních telefonech.

2. Media queries

Tento modul je součástí kaskádových stylů (CSS) a je důležitý pro zjištění různých vlastností zařízení, jako je například šířka a výška obrazovky, jeho orientaci nebo typ dotykového zařízení a přizpůsobí pro ně obsah webové stránky. Pomocí media queries můžeme změnit vlastnosti designu, jako je velikost a umístění prvků, fonty, barvy a obrázky, aby odpovídaly konkrétním rozlišením obrazovky. Pokud nechcete používat externí soubor CSS, můžete media queries vložit přímo do hlavičky HTML souboru pomocí tagu <style>

3. Fluidní obrázky

Přizpůsobení velikosti obrázků na různých zařízeních umožňuje, aby se webové stránky na mobilních telefonech rychleji načítaly a aby se větší obrázky nezobrazovaly zbytečně velké.

4. Prioritizace obsahu

Tento znak responzivního webu umožňuje určit, které prvky na webu jsou pro uživatele nejdůležitější a zobrazovat je jako první. Díky tomu uživatelé rychleji najdou informace, které hledají. V praxi může prioritizace obsahu ovlivnit strukturu a upořádání stránky. Důležité je ale zajistit, aby webová stránka zůstala i nadále uživatelsky přívětivá a přehledná.

5. Touch-friendly ovládání

Vzhled a uspořádání ovládacích prvků, jako jsou například tlačítka a menu, musí být přizpůsobeny pro snadné ovládání dotykem prstu právě třeba na mobilním zařízení. Měly by být dostatečně velké, aby se na ně dalo klepnout prstem. Doporučujeme 48×48 pixelů.

Stejně tak by měly být dostatečně velké mezery mezi tlačítky a ovládacími prvky, aby se návštěvníci webu omylem neproklikli někam jinam. Minimální velikost mezery v tomto případě doporučujeme 8 pixelů.

Palcová zóna mobilního telefonu.

6. Jednoduchý a čistý design

V responzivním designu je důležité minimalizovat zbytečný obsah a informace tak, aby webové stránky nebyly přeplněné a uživatelé na menších zařízeních mohli snadno najít to, co potřebují. 

Proč je responzivní web důležitý a mobile first trend 

Responzivita webu je klíčovým faktorem pro úspěch jakéhokoliv online projektu. Důležitá je nejen pro jeho uživatele, ale i pro optimalizaci webu ve vyhledávačích.  

Mobile first web je trendem posouvajícím responzivitu webu na vyšší úroveň, protože kvalitní web by v dnešní době měl být navržen i pro mobilní zařízení. To znamená, že při tvorbě responzivního webu můžete postupovat odspodu od nejmenšího rozlišení na mobilu po větší rozlišení na velkém desktopovém počítači. Další častou variantou tvorby responzivního webu je navržení nejprve desktopové verze, která se následně přizpůsobí mobilu.  

Přizpůsobení webu pro mobil je také jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují návštěvnost webu a zvyšují uživatelskou přívětivost. Pokud uživatelé nemohou jednoduše a přehledně procházet webové stránky na svých mobilních zařízeních, je větší pravděpodobnost, že web opustí a přejdou na jiný. To může mít negativní dopad na konverze, návratnost investic i reputaci značky.  

Návrh webu pro SIC
Design responzivního webu pro Středočeské inovační centrum.

Dalším z klíčových faktorů kvalitního webu je kompatibilita. Neustále se totiž zvyšuje počet zařízení a prohlížečů, na kterých si uživatelé mohou webové stránky prohlížet. Dalšími faktory, spojenými s responzivitou webu, jsou dobrý UX design, neboli uživatelská přívětivost. Ve zkratce jde o disciplínu, která navrhuje interakce a cestu uživatele webu tak, aby pro něj byla co nejpřívětivější a je klíčová pro udržení návštěvnosti a zajištění jeho úspěchu.  

Naše tipy jak na responzivní design

Máme pro vás pár vybraných tipů, čeho se při tvorbě responzivního webu držet a na co byste určitě neměli zapomenout. 

Flexibilní layout

O flexibilním layoutu už jsme se zmiňovali v první kapitole, ale je velmi důležitý. Kód by měl být napsaný tak, aby se prvky na stránce mohly přizpůsobit různým velikostem obrazovek.

Media Queries

Umožní vám stanovit pravidla pro různé velikosti obrazovek a poskytne flexibilitu při tvorbě responzivního webu.  

Testujte

Nezapomeňte responzivitu webu testovat na různých zařízeních, jako jsou mobilní telefony, tablety, notebooky a desktopové počítače. Testování pomůže odhalit potenciální chyby v designu a uživatelsky web vylepšit.  

Myslete na UX 

Věnujte pozornost uživatelskému rozhraní a ujistěte se, že návštěvníci na webu snadno najdou, co hledají. Jednoduchost a čistota jsou klíčovými prvky úspěšného responzivního webu.  

Nezapomeňte na SEO 

Vše výše zmíněné by mělo být optimalizováno pro vyhledávače a měl by být kladen důraz na rychlost načítání webové stránky. Cílem SEO je zlepšit viditelnost a návštěvnost webových stránek a jejich umístění na Googlu a dalších prohlížečích posunout co nejvýše.  

Zajímavost:
Lidé často chybně používají pojmenování SEO optimalizace. Proč chybně? Doslovný překlad by pak totiž byl: optimalizace pro vyhledávače optimalizace. Proto vždy používejte buď pouze zkratku SEO nebo optimalizace pro vyhledávače.