Na základě problematiky UX jsme si pro vás připravili sérii článků, kde vás seznámíme s postupy vytváření webových stránek v rámci funkcionality. Dnes začneme základním seznámením s pojmy.

Obsah

Jaký je rozdíl mezi UX a UI

UX (User Experience), tedy uživatelská zkušenost, je dnes otázkou přežití. Na první pohled je neviditelný. A netýká se jen webu a aplikací. Je všude okolo nás. Netýká se pouze vzhledu, jak by se mohlo zdát. Od toho máme UI (User Interface). UX je o interakci. Pokud klient nepochopí, co má s vaším produktem/stránkou dělat, sebelepší vzhled vám nepomůže!

Zkusme se podívat na webovou aplikaci jako na lidské tělo. Kód je kostra. Staví pevné základy. UX jsou orgány, bez kterých tělo nebude fungovat. UI je vzhled, který je nezbytný pro přívětivost, aby s námi vůbec někdo interagoval. Pro návrh UX řešení je nezbytné uvědomit si toto úzké, harmonické propojení.

Už se vám určitě stalo, že jste místo otevření dveří k sobě do dveří tlačili. Nebyla to vaše chyba, ale chyba špatně navržené UX samotného produktu. Nyní si představte taková fatální pochybení například u nákupního procesu v e-shopu. 88 % uživatelů se už k vám po takové zkušenosti nevrátí. Celkem děsivé, nemyslíte?

Předejít tomu můžeme samotným návrhem UX, který řeší problém uživatele nebo produktu. Klíčem dobrého UX je porozumění co nejvíce oblastí, které ovlivňují samotnou interakci čí její cíle. Znát data! Nelze věci předpokládat bez empirických dat. Je potřeba umět tato data zpracovat a znát uživatele/klienty daného produktu. Po získání těchto vstupů se můžeme pustit do prvotní fáze návrhu UX.

Na samotný proces návrhu UX a způsobu přemýšlení UX designéra se můžete těšit v dalším dílu seriálu. Mezitím si můžete přečíst náš článek o principech UX na mobilních telefonech.