Mood board, technika bez které se kvalitní branding neobejde

Jak komunikovat myšlenku způsobem, kterým slova nemohou? Tuhle otázku si klade velká spousta profesí, jako například grafičtí a interiéroví designéři, fotografové, kreativní umělci… Odpovědí na otázku je „mood board“. Může nejen ušetřit spoustu peněz, ale také najít to správné řešení včas. Nejlepší na mood boardech je, že ho zvládne vytvořit každý, když ví jak.

 

CO JE TO TEN MOOD BOARD?

Mood boardy tvoříme jako koláže vyvolávající určitý pocit, náladu a asociace. V případě brandingu představují značku, produkt, nebo požadovaný zákaznický zážitek. Díky koláži snadno definujeme, co vaše značka je, a tím i snadněji odvodíme to, co rozhodně není. Příklad toho, jak by mood board mohl vypadat, by byl následovný: základní barvy, textura, stylizace obrázků, tvary, atd. a od každého ideálně více než jeden. Také hodně záleží, s jakým záměrem mood board tvoříte a jak s ním plánujete dále pracovat. Je to chytrý způsob, jak si vytvořit tzv. “brand v kostce”. Ve výsledku jde hlavně o to, aby se vám z koláže dostávalo pocitu, který má značka vzbuzovat.

 

Možná se na první pohled může zdát, že tvořit mood boardy je náročné a v každodenním tempu, jaké zažívá váš marketingový tým, skončí v šuplíku, ale není tomu tak. Za prvé pomáhá dostat své myšlenky a záměry z hlavy do viditelné podoby. Již při tomto počátečním kroku tvorby brandu je možné narazit na to, že představy týmu nebo členů vedení mohou vzájemně doplňovat ale i lišit nebo dokonce vylučovat. Vždy doporučujeme zapojit již do samotného procesu tvorby mood boardu nejvyšší vedení, aby díky procesu tvorby předali část své firemní vize a strategie a sladili se s marketingovým týmem na stejnou notu. Za druhé jde o skvělou pomoc pro designéry. Kvalitně zpracovaný mood board jim umožňuje pochopit značku a odpíchnout se k tvůrčí práci a zároveň udržovat značku a vizuální identitu stále konzistentní a přesně podle vašich představ. V opačném případě použití to může být způsob, jak prezentovat klientovi/šéfovi záměr designéra a kam se jeho tvorba ubírá, a zvýšit šance, že si navzájem porozumí. S moodboardy níže jsme pracovali před tvorbou webu pro Nordic Investors.

 

JAK VYTVOŘIT MOOD BOARD

Mood boardy lze tvořit buď fyzicky, nebo také digitálně. Pro tvorbu těch digitálních je možné použít třeba Pinterest, kde si můžete vytvářet vlastní nástěnky, nebo také Milanote, kde se dostává větší variability a práce se samotným mood boardem, vhodná je třeba i Canva

V dnešní době už je mezi službami, které umožňují tvorbu mood boardu poměrně velký výběr, stačí si tedy jen vybrat, co zrovna vám vyhovuje. Nebo také zůstat u staré osvědčené nástěnkové podoby ve fyzické podobě. Důležitější než forma je samotný obsah a hlavně kvalitní proces, jakým mood board vzniká. Tím vás nejlépe provede zkušený facilitátor (např. Kamil, Tomáš nebo Ondra z UNIFERu 🙂

Tvorba mood boardu krok za krokem

1. SHROMAŽĎUJTE

Již od začátku, když se nad projektem přemýšlí je dobré shromažďovat obrázky, vzory a textury, fonty… Zkrátka cokoliv by se vám mohlo hodit při tvorbě vašeho mood boardu (včetně starých časopisů nebo letmého googlení). Důležitá je také paleta barev, kterou chcete daný pocit vyvolat. Doporučit můžeme nástroj Coolors. Tady se lze opřít i o tzv. psychologii barev, kdy můžete pocity a dojmy vyvolat i za použití barev. Hlavní objekty by měly být mnohem větší, ve vztahu ke zbytku méně podstatných prvků.

2. FORMUJTE

V této fázi ještě stále můžete shromažďovat, ale je to především prostor pro selekci a zbavování se prvků, které se vám už nehodí. Pozor, nevyhazovat! Schovat do šuplíku, ještě se mohou hodit později. Můžete také přemýšlet, kam daný prvek umístit, aby co nejlépe znázorňoval vaši myšlenku. K tomu slouží překrývání objektů.

 

3. ANALYZUJTE

Jaké jsou trendy v daném oboru? Kdo je váš zákazník? Co dělá vaše konkurence? A jak s tím vším souvisí váš mood board? Tohle všechno jsou otázky, které si v této fázi budete klást. Přitom stále své myšlenky formujete a diskutujete v týmu.

 

4. NETRAPTE SE

Mood board nemusí být dokonalý. Je to koncept, ne hotový produkt. Někdy je lepší nezbavovat se obrázku hned, možná máte pocit, že tam patří, ale něco vám nesedí. Klidně ho tam nechte do doby, než objevíte skutečný důvod. Možná také přijdete na to, že k dokonalosti chybělo ještě něco jiného. Nebo se o tom rovnou pobavte s designérem, který bude s mood boardem pracovat dále. Mood board nemusí být jen jeden, může jich být více pro jeden projekt. Jak už bylo zmíněno, hlavní je dostat myšlenky do viditelné podoby.

 

A po celou dobu tvorby mějte na paměti, že tvoříte mood board, ne samotný design. Mood board nemusí být dokončený do posledního puntíku a může se ještě mnohokrát změnit, takhle byste na tom strávili příliš času. Zkrátka se dostaňte do fáze, kdy budete cítit, že “takový pocit by měl váš brand navozovat” a navštivte designéra.

Tak jako vždy v marketingu platí osvědčené “zkoušejte, navrhujte a testujte.” K tomu, jak ověřit, že vaše značka působí tak, jak chcete, může pomoct např. technika sémantický diferenciál. O něm si u nás můžete přečíst příště.