Drátěný model webu vám ušetří více času (a peněz), než si myslíte. Díky němu víte, že zákazník, designér i vývojář jsou na jedné lodi. Připravili jsme pro vás sérii článků, které vám toto téma přiblíží. Dnes se dozvíte, co takový drátěný model je.
Obsah
Co je to wireframe?
Drátěný model, neboli wireframe je důležitým krokem v procesu tvorby webové stránky, který určuje, co bude web obsahovat a jak bude fungovat. Určuje obsah jednotlivých stránek a jejich propojení. Kde budou obrázky a kolik jich bude? Jak dlouhé budou obsahové texty? Kam povedou tlačítka na webu? Na tyto i další otázky odpoví správně vypracovaný drátěný model.
Co je potřeba k tvorbě drátěného modelu?
Technicky není základní tvorba drátěného modelu nic složitého. Pro začátek stačí mít papír a tužku. Pro nejlepší výsledek je možné využít softwarových nástrojů. S jejich pomocí lze potom vytvářet interaktivní modely. Aby byl využit potenciál tohoto pracovního postupu naplno, je vhodné mít v době tvorby drátěného modelu co nejvíce informací o vznikajícím webu. Proto je dobré mít kvalitně zpracovaný předchozí krok tvorby webu, totiž zadání či jinak řečeno „brief“. Nejdůležitější je znát cíle, kterých chcete pomocí nového webu dosáhnout – zvýšit povědomí o své značce, zvýšit prodej vašeho produktu nebo třeba dosáhnout toho, aby vaši zákazníci našli informace.
Co by měl drátěný model obsahovat?
Wireframe by měl obsahovat všechny prvky, které budou i na skutečném webu. Proč? Jednoduše proto, aby jejich uspořádání dávalo smysl a bylo koncepční. Mezi hlavní prvky patří nadpisy, bloky textů, obrázky, tlačítka a další. Díky kvalitně zpracovanému drátěnému modelu mají všichni zúčastnění (zákazník, vývojář atd.) přesnou představu o rozsahu webu i jeho funkcích.
Hlavně to nepřehnat s dokonalostí
Jak už víte, drátěný model slouží především pro určení, co a kde na webu bude a jak bude web fungovat. Z tohoto hlediska je mnohem důležitější si říct, jak takový model vypadat nemá. V první řadě by neměl být zaměnitelný za grafický návrh. Designéry při práci na drátěném modelu často svádí touha udělat je vizuálně dokonalé.
Podobná situace se stává dnes a denně: Klient: „Vypadá to dobře, co na tom ještě budete dělat?“ Designer: „Hmm… ještě celý grafický návrh“. Osvědčenou metodou je tvořit modely monochromatické (v odstínech jedné barvy) anebo ještě lépe pouze v odstínech šedé. Účelem wireframu je práci zjednodušit, ne naopak.