V dnešní moderní digitální době by každá firma, která chce být vidět, měla mít webové stránky. Je to totiž to první, co budou potenciální zákazníci hledat. A aby je váš web dovedl k cíli, musí být uživatelsky přívětivý, přehledný a jednoduchý. Nejčastější chyby při tvorbě webu, se kterými se setkáváme, jsme vám sepsali. 

Error na počítači. Špatně fungují web.

Obsah

#1 Nulová příprava

Než se pustíte do samotné tvorby webových stránek, nejprve si ujasněte, co od nich očekáváte, pro koho jsou určené, kolik mají mít stránek nebo jaké mají obsahovat funkcionality. Zkrátka vypracujte standardní základní vstupní brief.  

Pokud si web necháte vytvořit u nás, schválíme si strukturu webu, navigační menu a další. Následně dodáme wireframy, na základě kterých si strukturu buď potvrdíme, nebo upravíme. 


#2 Bez stanoveného cíle

Stanovení cíle webu je důležitou součástí prvotní přípravy, ale zaslouží si samostatný bod. Tvoříte web za účelem konverze? Nebo má sloužit k prezentaci a být takovou virtuální vizitkou? A nebo má zcela jiný účel? V každém případě je důležité přesně vědět, co vám má web přinášet. Bez toho to zkrátka nejde. 

#3 Kopírování konkurence

Prozkoumejte konkurenční weby, inspirujte se, ale nekopírujte. Ačkoli se to může zdát pohodlnější a jednodušší, nevyplatí se to. Zpočátku možná budete mít radost z rychle odvedené práce, ve výsledku toho budete nuceni řešit daleko více. 

Nejen, že je kopírování konkurence neetické a nevrhá dobré světlo na vaši značku, ale  také v uživateli vyvolá nedůvěru a nasměruje ho pryč ke konkurenci. Nehledě na to, že se kopírováním dostáváte na tenký led autorských práv.

Kopírováním ztrácíte možnost vybudovat si unikátní identitu, vytvořit ojedinělý styl a jméno. Buďte raději originální a autentičtí, lidé to ocení a vy se vyhnete nepříjemnostem. 

#4 Tvořené neprofesionálně

Chápeme, že vytvořit si svépomocí web v jednoduché dostupné šabloně, a zadarmo, může být lákavé. Stejně jako svěřit tvorbu webu do rukou nezkušeného studenta za pár tisíc. Ve skutečnosti si ale podle našich zkušeností přiděláte práci, zaplatíte mnohem více peněz než byste čekali a web nebude fungovat jak má. Proto je nejlepší tvorbu webu svěřit do rukou profesionálů už na začátku. 

#5 Dlouhé načítání

Sami se zamyslete, jak dlouho jste ochotni čekat na načtení cizích webovek. Je to zhruba 3-5 vteřin. Dnes jsou uživatelé běžně zvyklí získávat na internetu informace i za méně času. Rychlost načítání ovlivňuje nejen to, zda uživatel na vašem webu zůstane, ale také jeho umístění ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače, jako je například Google, berou rychlost načítání webu jako jeden z faktorů při hodnocení stránek.

Nezapomeňte na rychlost načítání na mobilních zařízeních. Stále více uživatelů je upřednostňuje před desktopem.

Dlouhé načítání webu.

#6 Nemyslí se na SEO

Za anglickou zkratkou SEO se skrývá český název optimalizace pro vyhledávače. SEO podporuje to, že váš web uvidí co nejvíce uživatelů a zaměřuje se na zlepšení jeho pozice ve vyhledávačích. Jednoduše řečeno – díky SEO zvýšíte šance, že váš web navštíví potenciální zákazníci. Celkově také zlepšuje kvalitu webu, zkvalitňuje obsah a pomáhá odhalit webové nedostatky. 

#7 Nepřehledná homepage

Uživatelé nejvíc dají na první pohled. A u domovské stránky to platí dvojnásob. Nechceme, aby uživatelé byli hned při vstupu přehlcení podněty, právě naopak, domovská stránka by měla být čistá, jednoduchá a přehledná

Hned na první pohled z ní musí být patrné základní informace, které by měl uživatel při své návštěvě webu obdržet – kde se vlastně nachází, co tam najde a kam má pokračovat dál.

Do horní části stránky ideálně umístíme menu a chytlavý claim s vysvětlením, co uživatelé na stránkách najdou. Kontakt jsou lidé zvyklí hledat buď v menu, a nebo úplně ve spodní části stránky. 

Homepage webové stránky.

#8 Špatná navigace

Navigace slouží k tomu, aby uživatel na webu nezabloudil a nechtěl utéct ke konkurenci. Kliknout na křížek je jednodušší, než se prodírat nepřehledným webem se špatnou navigací

Při umisťování navigací není potřeba zbytečně experimentovat, stačí použít ověřené metody. Například menu umístit do hlavičky webu nebo do horní části přidat vyhledávací pole, které nejčastěji bývá označováno symbolem malé lupy. 

Od originality můžete upustit i při výběru názvů kategorií a popisků. Výstižné a jasné názvy rozhodně převažují nad nejasnými.  

#9 Uživatelé nedokážou najít kontakt 

Tato chyba je častější, než by se mohlo zdát a ačkoli se na první pohled může tvářit zanedbatelně, opak je pravdou. Kontakt by měl být vždy umístěný na webu tak, aby ho uživatelé nalezli okamžitě, bez zbytečného proklikávání. Jak už bylo zmíněno, lidé nejsou zvyklí při hledání na internetu dlouho čekat – nepřehledná stránka a kontakty ztracené pod nánosem jiných informacích je akorát zbytečně otráví a donutí web opustit

#10 Špatný nebo neaktuální obsah 

Ne nadarmo se říká, že obsah je král. To platí pro text, fotografie i video. Obsah je to, co uživatele zaujme a udrží je na vašem webu. U textů si dávejte si pozor na gramatiku, stylistiku a správnost informací. Fotografie by neměly být rozmazané a nekvalitní. Video by se nemělo dlouho načítat a sekat. Pokud na web umístíte jakýkoliv špatný nebo neaktuální obsah, akorát to na vás vrhne neprofesionální světlo. 

#11 Nemyslí se na responzivitu (nebo je špatná) 

Dnes již používáme nepřeberné množství moderních technologií, a na své oblíbené webové stránky se připojujeme nejen z notebooků, ale převážně z telefonů nebo tabletů. Responzivita se stará o to, aby byla webová stránka schopna přizpůsobit se různým zařízením a velikostem jejich obrazovky. 

Správný responzivní web sám rozpozná, odkud na něj přicházíte a uzpůsobí tomu rozložení. Hlavním znakem takového webu je především flexibilní layout, který zajišťuje, že obsah na webu se přizpůsobí zařízení, na kterém je zobrazován.

Znázornění responzivity webu Wolf Hunt.

#12 Špatný výběr barev a fontů

Vybrat správný design stránky může být tak trochu chemie – všechno musí nějakým způsobem ladit dohromady, aby se z webu nestal naprostý chaos. Na co všechno se zaměřit, když dáváte dohromady výběr barev, fontů a dalších grafických prvků? Důležité je zůstat věrni barvám a stylu, který reprezentuje vaši značku – je to jeden z prků, které si uživatelé s vaším jménem spojí a bezpečně vás podle nich poznají.

Grafika by měla být nenásilná, přívětivá a pohled na ni příjemný.  Není žádoucí webovou stránku přeplácat, použít více fontů nebo vzájemně si odporujících barev. Ze školních prezentací jistě znáte, že tmavě modré pozadí a žluté písmo si úplně nerozumí. Stejné je to s webovými stránkami

Pyramida výběru fontů.

#13 Nemyslí se na UX

Zkratka UX znamená uživatelskou zkušenost. Spadá pod ní úroveň, kvalita webu a obecně vše, co ovlivňuje a určuje spokojenost uživatele při procházce webem. Ve světě UX je to podobné, jako ve skutečném životě, třeba při návštěvě restaurace. Vkročíte tam, personál je na vás moc milý, prostředí zařízeno příjemně a útulně, všude čisto, menu přehledné, hned na první pohled vidíte, kudy se jde na zahrádku a podobně. 

Stejně tak UX zahrnuje to, jak moc je web přehledný, jak rychle se načítá a jak snadné je se v něm zorientovat. UX designér zohledňuje také cílovou skupinu a navrch toho všeho odráží vaši vizuální identitu.  

#14 Nemyslí se na testování 

Představte si to takhle: vytvoříte zajímavý, graficky přitažlivý a jinak bezchybný web a do jeho vzniku vložíte spoustu času a úsilí. Pak ho zkusíte otevřít, a všechna vaše snaha se naprosto rozpadne. Odkazy nefungují jak mají, každá stránka se načítá několik dlouhých vteřin, a čím více se webem probíráte, tím víc chyb se objevuje. A právě proto je důležitý proces testování, které by mělo probíhat nejlépe v každé fázi tvorby webu. Testování vám umožní přesně identifikovat potenciální problémy, které by později mohly odradit návštěvníky.

A ani hotovým a správně otestovaným webem to nekončí, právě naopak. V procesu testování je potřeba pokračovat pravidelně a zamezit tak případným chybám.