Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vydala rozsáhlou studii, která přináší velmi zajímavá data z oblasti e-commerce. Mimo jiné se zaměřila na strategii online nakupování. Podle čeho si zákazníci vybírají e-shop a jakou roli hrají jednotlivé aspekty v jejich nákupu? Pojďme se na to podívat.

Obsah

Co lidé nakupují na internetu nejčastěji?

Oblast e-commerce se v posledních letech těší obrovskému vzestupu. Koronavirová krize navíc rozvoj tohoto odvětví ještě urychlila. Stále se však najdou druhy zboží, které si lidé nakoupí raději v kamenných prodejnách. Ochota nakupování zboží na internetu se výrazně liší podle odvětví.

Zákazníci si nejraději online objednávají oblečení, boty a elektroniku. Naopak nejméně chtějí nakupovat hračky a sportovní vybavení.

Vše začíná u technicky funkčního a uživatelsky přívětivého e-shopu

I ta nejlépe nastavená marketingová strategie vám nemusí přinést výsledky, pokud nemáte vyladěný základ – technicky funkční e-shop po všech stránkách. Dnes jsou běžnou součástí nákupního procesu mobilní telefony, v uplynulém roce je k nákupu využilo 64 % zákazníků. Určitě proto nepodceňujte responzivní design e-shopu a zajistěte, aby nakupování přes smartphone bylo co nejpohodlnější.

Máte dostatečnou nabídku platebních metod?

Vaším cílem by mělo být zákazníkům nákup co nejvíce ulehčit. K tomu patří i volba platební metody. Způsobů pro zaplacení objednávky se dnes nabízí celá řada. Zahrnout je úplně všechny může být ale nejen nepřehledné, ale pro malé a začínající e-shopy navíc docela finančně a administrativně náročné. Proto se zaměřte hlavně na ty nejoblíbenější.

Nejčastěji využívanou platební metodou na internetu je platba kartou, kterou nejraději využívá 42 % zákazníků. Na druhém místě stojí platba převodem (17 %), jejich počet ale postupně klesá. Zároveň se snižuje podíl těch, kteří volí platbu dobírkou (9 %), což může být zapříčiněno zvyšující se důvěrou v online nakupování.

Aktuálně jsou na vzestupu především mobilní platby Google Pay a Apple Pay. Využívá je především mladá generace ve věku 15-24 let.

Dobrá zkušenost nad zlato

Možná vás nepřekvapí, že velkou roli při výběru e-shopu u zákazníků hraje předchozí dobrá zkušenost. Konkrétně 31 % respondentů uvedlo, že se při rozhodování, u kterého online prodejce nakoupí, přikloní k tomu, u něhož měli v minulosti pozitivní zkušenost. Aspekt pozitivní zkušenosti předběhl dokonce porovnání nabídek s ohledem na cenu, což byl až druhý nejčastěji udávaný důvod (26 %). To znamená, že v případě předchozí dobré zkušenosti si zákazníci raději připlatí, než aby testovali nové a levnější prodejce. Nejnižší cena zkrátka ne vždy vyhrává.

Z dostupných dat vyplývá, že se při prodejní strategii rozhodně vyplatí zaměřit na bývalé a stávající zákazníky. V prvním kroku ale musíte zajistit zmiňovanou předchozí dobrou zkušenost, protože bývalý zákazník nutně neznamená spokojený zákazník.

Péče o zákazníky je důležitá a vrátí se vám. Snažte se, aby nákup na e-shopu probíhal bez problémů a soustřeďte se na zanechání pozitivního pocitu. Dovedením zákazníka k objednávce skrze marketingové aktivity vaše práce určitě nekončí. Pokud se vám povede zajistit dobrou zkušenost, a zároveň budete myslet na budování vztahu, výrazně zvýšíte šanci opakovaného nákupu.

K budování vztahu se zákazníky vám skvěle poslouží e-mailing. Dobře nastavenou e-mailingovou strategií můžete nejen podpořit pozitivní zkušenost od samého začátku. Zároveň vám pomůže se zajištěním opakovaných nákupů a zasíláním zajímavých aktuálních nabídek.

 

Na co se připravit v roce 2023?

Oblast e-commerce zažila v posledních letech poměrně turbulentní období, které ale zdaleka nekončí. Po pandemii koronaviru a začátku války na Ukrajině přichází další výzva v podobě vysoké inflace a ekonomické recese. Tyto okolnosti bez pochyb výrazným způsobem ovlivní nákupní chování. Jako vždy vyhraje ten, kdo se dokáže situaci co nejlépe přizpůsobit.

Ve studii 62 % oslovených respondentů uvedlo, že v roce 2023 plánuje utrácet za běžné nákupy v e-shopech méně než v roce předchozím. Zákazníci zároveň uvádějí, že chtějí na internetu v tomto roce nakupovat celkově méně. Jedním z důvodů je snaha o snížení výdajů kvůli strachu z neustálého zdražování a vysoké inflace, ale také návrat části zákazníků do kamenných prodejen.

Zdroj:

https://www.apek.cz/studie-a-pruzkumy/e-commerce-study-czech-republic-2022