Co není indexované, není ve výsledcích vyhledávání dohledatelné. Aby vyhledávač zobrazil vaše stránky uživateli po zadání dotazu do vyhledávacího políčka, musí je mít vyhledávač někde uložen. Jak celý proces funguje a proč je indexace důležitá?

Blog - indexace webu

Obsah

Co je indexace

Ještě před samotným indexováním dochází k tzv. procházení webu (crawling), kdy vyhledávač vypustí roboty na váš web a ti prochází veškeré stránky, na které narazí. Poté zanalyzují obsah a ukládají jednotlivé stránky do paměti. Tomuto procesu se říká indexace. Představte si to jako šuplík, kam si vyhledávač ukládá veškeré weby a pak si do těchto šuplíčků chodí pro ty nejrelevantější a nejkvalitnější a nabízí je uživatelům. 

Ve zkratce, pokud váš web není v žádném z šuplíčků, vyhledávač ho nemá odkud vytáhnout a uživatelé se k vám z vyhledávačů nedostanou. Ze strany vyhledávačů se nejedná o jednorázovou akci. Roboti vyhledávačů na web chodí opakovaně a analyzují stávající a nový obsah.

Blog - postup indexace
Roboti web nejprve prochází, analyzují, ukládají do indexu a poté zobrazují ve výsledcích vyhledávání.

Proč je indexace důležitá

Pokud bráníte robotům procházet web, vyhledávač si ho do svého šuplíčku neuloží a neukáže ho uživatelům. Dnes návštěvnost z vyhledávačů tvoří až 50 % návštěvnosti webů. Proto byste přicházeli o značnou část publika a nechali konkurenci přebírat vaše potenciální zákazníky. Zeptejte se sami sebe, jak často používáte vyhledávač během dne.

Blog - zdroje návštěvnosti
Návštěvnost z vyhledávačů tvoří až polovinu ze všech kanálů. Zdroj: Brightedge Research

Jak jednoduše zjistit, že je váš web v indexu

Pomocí Google Search Console

Nástroj od googlu vám pomůže, pokud chcete ověřit indexaci pár stránek. Do vyhledávacího políčka zadáte URL stránky.

Google Search Console kontrola adresy

Výsledkem bude buď potvrzení, že stránka je indexovaná, nebo zpráva, že stránka není v indexu. Pokud v indexu není, můžete ji manuálně zaindexovat (viz První pomoc níže v článku).

Google Search Console výsledky kontroly
Výsledek URL v Google Search Console, která je v indexu.

Přehled o celé indexaci webu naleznete v Google Search Console v menu v sekci “Indexování”.

Google Search Console sekce indexování
Přehled o indexování webu najdete v Google Search Console.

Mějte však na paměti, že pokud nejsou některé stránky indexované, tak to ještě nemusí znamenat problém. Musíte se podívat na typ a povahu stránek. Pokud ovšem chybí v indexu důležité stránky webu, je potřeba to začít řešit.

Pomocí operátoru site

V googlu do vyhledávacího políčka zadejte operátor site a vaši doménu (např. “site:unifer.cz”). Google vám vypíše všechny stránky webu, které má v indexu. Pokud mezi nimi nenajdete důležité stránky vašeho webu, tak je někde problém. 

Google operátor site
Zadejte ve vyhledávači operátor site s doménou.

Pomocí nástrojů jako je Marketing Miner, Collabim a další

Nástroje disponují funkcemi, které vám pomohou se zjištěním indexace webu. Pokud tedy chcete zjistit indexaci celého webu na pár kliknutí, v Marketing Mineru můžete zvolit minery “Kontrola indexovatelnosti” a “Kontrola indexace”.

Marketing Miner kontrola indexace
Marketing Miner nabízí minery pro kontrolu indexaci.

Proč váš web není ve výsledcích vyhledávání

Důvodů může být několik, nejčastěji to bývá:

1. Umístění meta značky noindex na stránce

Může se stát, že někdo z určitých důvodů umístil meta značku “noindex” na web a pak ji zapomněl odstranit. Na to vás upozorní i výše zmíněná Google Search Console. Případně díky rozšířením pro prohlížeče zjistíte, jaké meta značky jsou na stránce umístěny, např. SEO META in 1 CLICK, Detailed SEO Extension, SEO Minion. Tuto informaci také najdete samozřejmě ve zdrojovém kódu a s tím vám může pomoci nástroj Screaming Frog.

2. Nekvalitní obsah

Google chce uživatelům vždy ukazovat jen weby, které budou mít pro uživatele přínos. Pokud je váš web obsahově slabý nebo není psán pro uživatele, googlu se to líbit nebude a nebude chtít takový web uživatelům zobrazovat. Zaměřte se tedy na tvorbu kvalitního a užitečného obsahu s přidanou hodnotou. Budou ho mít rádi uživatelé i vyhledávače.

3. Přečerpání crawl budgetu

Roboti vyhledávačů mají určitou kapacitu, aby prošli v daný čas všechny stránky vašeho webu. Pokud budete mít na webu nějaké crawlovací pasti, může se stát, že se roboti k důležitému obsahu ani nedostanou. Protože vyčerpají svůj limit, a dojde tedy k přečerpání crawl budgetu. Co patří mezi crawlovací pasti? Např. tvorba dynamických URL, URL s parametry, výsledky vyhledávání na webu, nekonečná smyčka přesměrování a další.

4. Blokování v souboru Robots.txt

Robots.txt je důležitým souborem, který říká robotům, které stránky má procházet, a na které má zakázáno chodit. Zkontrolujte proto, zda v Robots.txt nebráníte robotům procházet nějaký obsah, který indexovat chcete.

5. Špatné interní prolinkování

Správná struktura webu je dobrá nejen pro uživatele, ale také pro roboty. Pokud vám budou stránky “viset ve vzduchu” (nazýváno také jako sirotčí stránky), roboti se k nim nebudou mít jak dostat. Také je dobré v obsahu umisťovat hypertextové odkazy na smysluplný text, aby byly pěkně zasazeny do kontextu. Nepoužívejte proto klasickou formulaci, že odkaz na stránku najdete “tady”.

6. Javascript

Někdy může udělat paseku i Javascript. Pokud se obsah na stránce generuje pomocí javascriptu a nezobrazuje se ve zdrojovém kódu, roboti vyhledávačů nemají jak obsah přečíst. Jak se zobrazuje váš web bez javascriptu, vám pomůže zjistit rozšíření Quick Javascript Switcher.

První pomoc

Přidání stránky na Google

V Google Search Console můžete jednoduše stránku, která není v indexu, zaslat manuálně k indexaci. Pokud je ovšem takových stránek více, je lepší vytvořit soubor Sitemap.xml, tedy mapu těchto stránek, a vložit ji do souboru Robots.txt.

Google Search Console žádost o indexování
V Google Search Console jednoduše požádáte o indexování.

Přidání stránky na Seznam

Do indexu vyhledávače Seznam můžete stránku přidat pomocí stránky https://search.seznam.cz/wt/pridej-stranku kam vložíte danou URL. Bohužel u seznamu trvá zaindexování webu déle. 

Seznam přidání stránky do vyhledávání
Seznam také nabízí možnost přidání stránky do vyhledávání.