Konec služby Universal Analytics se nenávratně blíží. Jak už jsme vás informovali v předchozím článku, Google od 1. července vypne starší generaci a uživatelé budou muset finálně přesedlat na Google Analytics 4. V mnoha věcech se od Universal Analytics liší a pro začátek nemusí být úplně snadné se v nich vyznat. Připravili jsme pro vás proto praktický návod, který vám pomůže se základním nastavením a orientací v datech.
Obsah
V čem se Google Analytics 4 liší od Universal Analytics?
Pokud jste předchozí verzi takzvaných “geáček” nikdy nepoužívali, možná budete mít menší výhodu, protože nebudete mít tendenci obě verze neustále porovnávat. Google Analytics 4 jsou zkrátka jiné a od Universal Analytics se liší výrazně. Největší rozdíl spočívá v celkovém pohledu na data a práci s nimi.
Datový model Google Analytics 4 je založen primárně na událostech a parametrech. Pod pojmem “událost” si můžete představit téměř cokoliv od návštěvy webu přes zobrazení stránky až po odeslání objednávky v e-shopu. Rozhraní GA4 si můžete mnohem více přizpůsobit vlastním potřebám a nastavit si je podle vlastních představ.
TIP na čtení: Indexace webu: vidí vyhledávače váš web?
Základní orientace v uživatelském rozhraní Google Analytics 4
Už samotné uživatelské rozhraní Google Analytics 4 se poměrně liší od toho předchozího. Pojďme si proto popsat jeho základní a nejdůležitější části.
Po přihlášení do Google Analytics se otevře Domovská stránka Google Analytics 4. Tato stránka obsahuje personalizovaný obsah, který se bude měnit v závislosti na práci s přehledy a metrikami. Můžete si ji tedy přizpůsobit vlastním potřebám, abyste na ni našli vždy to, co potřebujete nejčastěji.
Hlavní menu se skrývá po najetí kurzoru na ikonky v levé části obrazovky. Naleznete zde základní sekce:
- Přehledy – v této záložce najdete základní předdefinované reporty. Můžete se podívat, kolik uživatelů váš web navštívilo nebo jaké si zobrazili články.
- Prozkoumání (tzv. Explorace) – slouží pro ověření hypotéz. Můžete si zde vytvořit vlastní reporty podle toho, co chcete na svém webu sledovat.
- Reklama – tato sekce nabízí pokročilé vyhodnocování reklamních kampaní. Obecně se zde skrývají pokročilejší funkce, atribuční modely a konverzní trasy.
- Správce – nastavení pro správu účtu.
TIP na čtení: 5 tipů, jak zvýšit konverzní poměr e-shopu
Jak se vyznat v základních přehledech
Asi nejdůležitější reporty najdete v záložce přehledů. Stránka s názvem Snímek přehledů vám ukáže souhrnné metriky a grafy ze všech dostupných přehledů. Slouží jako základní vstupní stránka, která by vám měla poskytnout ty nejdůležitější informace. Detailnější reporty najdete v jednotlivých podstránkách. Můžete si přepínat vedle hlavního menu.
Snímek nazvaný V reálném čase poskytuje údaje o aktivitě, která na webu právě probíhá. Slouží zejména pro případy, kdy nasazujeme měřící kód Google Analytics nebo testujeme nasazení různých událostí. Můžeme na něm také sledovat dopad konkrétních aktivit – reklamní TV spot, propagační radio spot a podobně.
Informace o uživatelích
Přehledy nám dále poskytnou velmi důležité informace o uživatelích neboli návštěvnících webu. Rozdělují se na dvě hlavní záložky:
- Demografické údaje – přehled, který pomáhá například s určením cílové skupiny.
- Technologie – ukáže vám, jaká zařízení používají uživatelé k prohlížení webu nebo používání aplikace.
Akvizice návštěvnosti anebo Odkud k vám uživatelé přicházejí
V záložce Akvizice zjistíte, odkud uživatelé na vaše webové stránky přicházejí. Můžete si díky tomu udělat přehled, jaké kanály ve vaší strategii fungují a přivádějí zákazníky na web.
Zajímat by vás měla především záložka „Akvizice návštěvnosti“. Naopak si dejte velký pozor na data ze záložky „Akvizice uživatelů“. Jedná se o přehled, odkud přišel uživatel úplně poprvé na web. Zjednodušeně: uživatel přijde na váš web poprvé a ten mu přidělí uživatelské ID (cookies), aby si uživatele zapamatoval pro příští návštěvu a mohl sledovat chování uživatele na vašem webu.
TIP na čtení: Co opravdu chtějí zákazníci od vašeho e-shopu
Bohužel jde ale o nevypovídající metriku, která je nepoužitelná. Uživatel totiž může cookies sám pravidelně promazávat. Tím pádem, i když ho navštíví web po několikáté, bude stále spadat do kategorie prvního uživatele, i když to není pravda.
Přehled v záložce “Akvizice návštěvnosti” zobrazuje údaje, které nám prozradí, odkud uživatelé na web přišli. Zjistíte zde, zda je přivedlo neplacené (organic) vyhledávání, kampaň (paid), odkaz v e-mailu (Email), nebo cokoliv jiného.
Zapojení
Přehledy o zapojení uživatelů vám poskytnou důležitý vhled do jednotlivých aktivit. Jednoduše řečeno zjistíte, co návštěvníci na vašem webu dělají, jaké stránky navštěvují a spousty dalších užitečných informací.
Přehledy o zapojení se rozdělují na podstránky s označením:
- Události – Přehled zobrazuje seznam událostí, které byly automaticky nastavené při vytváření účtu, nebo které jsme si sami nastavili.
- Konverze – Na této stránce uvidíme přehled o splnění konverzí, neboli událostí, které jsme si jako konverze předem určili a nastavili.
- Stránky a obrazovky – Zobrazí vám primárně počet uživatelů na jednotlivých stránkách.
- Vstupní stránka – Přehled vstupních stránek ukazuje první stránky, na které se návštěvníci při návštěvě vašeho webu dostali.
Pracujte s přehledy efektivně
Google Analytics 4 vám umožní s přehledy libovolně pracovat a upravovat je tak, aby vám rozhraní vyhovovalo a zjistili jste zde vše, co potřebujete. V úplném základu si můžete upravovat základní metriky i dimenze, podle kterých nástroj data třídí.
Nesmíme zapomenout zmínit také možnost filtrace, kterou najdete v levém horním rohu. Zde si můžete například vyfiltrovat data pouze z placené nebo organické návštěvnosti. Nástroj vám následně vygeneruje novou tabulku, kde se vám výsledky zobrazí s vybraným filtrem.