Konverzní poměr neboli míra konverze je jednou z nejpoužívanějších marketingových metrik. V tomto článku se dozvíte, jak ho vypočítat a co můžete na svém e-shopu vylepšit, abyste dosáhli vyššího konverzního poměru.

Obsah

Co je to konverzní poměr?

Míra konverze vyjadřuje, kolik lidí ze všech, kteří navštívili váš web, provedli požadovanou akci, např. nakoupili vaše produkty. Využívá například na webových stránkách či při vyhodnocování PPC reklam.

Jak vypočítat konverzní poměr svého e-shopu? 

K výpočtu potřebujete znát počet konverzí, které vydělíte počtem návštěvníků a vynásobíte stem, aby byl výsledek v procentech. Konverzemi jsou myšleny požadované akce, kam u e-shopu patří nejčastěji nákupy. U jiných webových stránek může mezi konverze patřit například vyplnění formuláře, zaslání poptávky, stažení souboru z webu, přihlášení k odběru newsletteru a další. 

počet konverzí/počet návštěvníků e-shopu * 100

Konkrétní příklad: váš e-shop navštívilo 10 000 lidí, přišlo vám 150 objednávek, konverzní poměr tedy bude 1,5 %.

I když na výpočtu konverzního poměru není nic složitého, kalkulačku klidně odložte. Analytické nástroje v čele s nejčastěji využívanějším Google Analytics vám ho dokážou spočítat automaticky. V každém případě se ale hodí vědět, jaká data se za výpočtem skrývají.

Přečtěte si také: Google Analytics skončí v červnu 2023. Co bude dál? 

Hlavní vs. pomocné konverze

V praxi je dobré rozlišovat dva druhy konverzí. Hlavní konverzi e-shopu představuje například dokončení objednávky. Pomocnými konverzemi mohou být například vyplněné poptávkové formuláře, kliknutí na související zboží nebo vložení zboží do košíku.

Obecně lze tedy říci, že hlavní konverzí je konečný cíl vašich webových stránek. Ne vždy se však zákazník dostane až k tomuto kroku, proto si stanovte i dílčí mezikroky na kterých zákazník může uvíznout a ty měřte.

Jaká je ideální hodnota konverzního poměru?

První pravidlo zní, že žádná jediná a univerzální ideální hodnota konverzního poměru neexistuje. Bude se výrazně lišit podle druhu zboží, které prodáváte, nebo oblasti, kam spadá vaše podnikání. Abyste nesrovnávali jablka a hrušky, v tabulce níže najdete průměrné hodnoty konverzního poměru v jednotlivých odvětvích. Mějte prosím na paměti, že tyto hodnoty jsou orientační, není tedy špatně, pokud máte nižší nebo naopak vyšší čísla.

Průměrný konverzní poměr podle oboru.

Optimalizace konverzního poměru může být náročný proces a potřebujete mít nastavené kompletní marketingové měření v Google Analytics nebo Google Ads. Následně se neobejdete bez dostatečného množství dat, až poté můžete začít dělat nějaké prvotní vyhodnocení, závěry a přistoupit k vylepšení.

Co může pomoci zvýšit konverzní poměr u vašeho e-shopu? 

I když ani tady univerzální rada neexistuje a každý případ si žádá něco jiného, máme pro vás alespoň pár základních tipů, jakými kroky můžete konverzní poměr vylepšit. 

1. Zapracujte na důvěře 

Vyvolání pocitu důvěry je v online prostředí zásadní. U zákazníků ho můžete posílit hned několika způsoby:

  • Informujte o spokojených zákaznících
  • Uvádějte na svém e-shopu hodnocení produktů zákazníky
  • Mějte jasně viditelné kontaktní informace a stránku “o nás”
  • Skvěle působí krátké prezentační video, kde ukážete, čemu se váš e-shop věnuje
  • Zpřehledněte podmínky vrácení

2. Zrychlete svůj e-shop

V posledních letech je většina uživatelů internetu připojených z mobilních telefonů. Pokud tedy budujete své webové stránky či e-shop, zvolte mobile first design. Google podporuje webové stránky vybudované mobile first design tak, že je ve vyhledávání zobrazuje na lepších pozicích. Váš e-shop se tak bude zobrazovat výše ve výsledcích vyhledávání a díky menšímu objemu dat ve srovnání s desktop first designu se bude i rychleji načítat.

Hotový web potřebuje pravidelnou údržbu

3. Vylepšete popis produktů

Na produktové stránce nikdy nesmí chybět informace o ceně, detailní popis nabízeného zboží a jeho vlastnosti. Důležité jsou i prezentované fotografie, nabízený produkt ukažte zákazníkům v různých polohách i situacích. V případě oblečení byste neměli zapomenout přidat fotografii kousku na postavě a uvést, jakou velikost má modelka na sobě, kolik měří a podobně. 

Raději informaci na svých stránkách několikrát zopakujte, ať ji zákazníci rychle najdou a nemusí z produktové stránky odcházet. Neměli by zde chybět informace o doručení, možnostech vrácení, způsobu dopravy a podobně. 

4. Pište blog a posílejte newslettery

Psaní relevantní článků na blogu vám pomůže s budováním důvěry u zákazníků. Díky klíčovým slovům navíc vylepšíte svoji pozici ve výsledcích vyhledávání. Skvěle funguje také pravidelné rozesílání newsletterů. Skrze e-mail marketing vybudovaný vztah se zákazníkem dlouhodobě udržíte. 

5. Odlište se od konkurence 

Nabídněte svému zákazníkovi něco navíc. Něco, co konkurence nenabízí. Samozřejmě nezapomeňte tento benefit náležitě prezentovat, ať si ho návštěvníci vašeho webu všimnou na první pohled. Konkurenční výhoda může být právě tím důvodem, proč se rozhodnou nakoupit právě u vás.