„Rich content“ – co si pod tím představit? Není to raketová věda. Jedná se o často používaný marketingový termín – obklopuje nás každý den a čím dál více se snaží získat pozornost uživatelů digitálních služeb.

Rich content kombinuje psaný text s obrázky, videi, gify, emotikonami, nebo zvukovými nahrávkami

Obsah

Co to je Rich Content?

Rich content je obsah, který vzniká použitím různých poutavých formátů médií. Ta jsou použita na jednom místě ve stejný čas. Hlavním cílem rich contentu je atakovat smysly uživatelů brouzdajících na internetu.

Rozdíl mezi termíny „normal content“ a „rich content“

Normal content disponuje zpravidla textovou podobou. Můžeme si ho představit jako obyčejný textový článek na blogu nebo příspěvek na sociálních sítích. Mnohé příspěvky a články dokáží stručnou a čtivou formou předat důležité informace svému publiku. Zároveň podporují kontakt uživatelů s vaší značkou. Přestože se textový obsah hojně využívá a má svůj význam, jeho zaměření je spíš informativní než interaktivní.

A proto přichází na scénu rich content, aby textový obsah doplnil. Díky kombinaci těchto dvou typů obsahů dostává naše sdělení nejen informativní, ale i vizuálně poutavou formu.

Jaké mediální formáty se používají pro Rich Content nejčastěji?

  • Animované gify
  • Emotikony
  • Obrázky (infografiky)
  • Videa
  • Zvukové stopy

Animované GIFy

Co to je GIF? Je to formát, který je složený z několika snímků, které společně tvoří animaci, protože se po předem nastavenou dobu střídají. V poslední době zažívají velký boom, proto je pravděpodobné, že ani vy jste alespoň těm nejznámějším neunikli.

Jejich popularitu můžeme přikládat tomu, že sdělují více než obyčejný obrázek nebo fotka. Tou mnohdy nejde tak dobře zachytit a vystihnout reakce, která právě chcete vyjádřit. Ke svým produktům si můžete vytvořit vlastní GIF, nebo si najít nějaký už existující a ukázat zákazníkům, že jdete s dobou!

Výhodou GIFů je, že nezaberou moc místa, a tedy se ani v článku na blogu nebo jako součást e-mailu zbytečně dlouho nenačítají.

Unifer animace služeb

Emotikony

Emoji? Emotikona? Nic? A co takhle „smajlík,“ to už vám něco říká? Jakýkoli symbol, který vyjadřuje aktuální náladu, reakci nebo pocit. Úsměv, zamračení, srdíčko… Nejčastěji ho můžete najít jako součást jakéhokoli textu, kde doplňuje textové sdělení. Dřív se pro tvorbu smajlíků používaly písmenka, čísla a interpunkční znaménka, dnes na sociálních sítích či v chatech mívá obvykle i grafickou podobu.

Proč emotikony lidi tolik baví? Největší nevýhodou komunikace přes internet, tedy online, je to, že nemůžeme vidět tvář svého protějšku. Může pak tedy docházet k „šumu“ v komunikaci, to když si jedna strana špatně vyloží smysl napsaného textu nebo zprávy. Použití emotikony může naše pocity uvést na pravou míru, a tak usnadnit pochopení pro toho, komu text adresujeme.

Unifer emotikony

Obrázky/infografiky

Obrázky a fotografie známe všichni, tak co by na nich asi tak mohlo být zajímavé… Ale nepodceňujte je. Dají se skvěle využít k tomu, aby reprezentovaly značku a její příběh. Kolikrát už jste slyšeli otřepanou frázi, že jeden obrázek vydá za tisíc slov?

Pokud je jakýkoli text, případně nabídka produktu doplněná obrázkem, divák si mnohem lépe představí, o co se jedná, a uvízne mu delší dobu v paměti. Pokud je navíc na obrázku představený i způsob používání produktu nebo kontext služby, platí to dvojnásob. Koneckonců, například jedna z nejoblíbenějších sociálních sítí Instagram je na obrázcích a fotografiích postavena.

Specifickým druhem obrázku, který v dnešní době plné informací pomáhá čtenářům pochopit snadno a rychle nějakou problematiku, je infografika. Jde o obrázek, který v sobě zahrnuje do grafické podoby zpracované zajímavé informace, zásadní data nebo problémy. Informace z dobře zpracované infografiky jsou tedy snadněji pochopitelné a zároveň se lépe pamatují. Skvěle se hodí například pro porovnávání různých variant nebo pro vysvětlení, jak nějaký proces funguje.

Rich content pracuje s mnoha prvky přenosu informací

Videa

Videoformát asi není třeba nějak dlouze představovat. Je tu s námi už pěknou řádku let. Od dob, kdy spatřily světlo světa první videokamery, se sice tento obor změnil málem k nepoznání, stále však zůstává jedním z nejefektivnějších způsobů, jak oslovit publikum!

Ve videu můžete do detailu představit svou značku, případně konkrétní produkt, ukázat, kam se se svými výrobky posouváte, stejně jako recenze od spokojených zákazníků. Možností je celá řada a fantazii se meze nekladou!

Výhodou videí je mimo jiné to, že se dají velmi dobře a snadno šířit. Sdílení na sociálních sítích, příloha e-mailového zpravodaje, reklamy na Youtube… Zpracování videa vyžaduje sice více času a energie, ale kvalitní obsah se nám velmi rychle vrátí na počtu zhlédnutí!

Zvukové stopy

Nenapadá vás žádný způsob, jak využít zvuk v digitálním marketingu? Jak dostat informace lidem doslova „do uší“? A co takhle podcasty nebo audioknihy? Ty už jsou dnes běžným formátem, ke kterému se většina z nás nemá problém jednoduše dostat.

Většina zařízení, která běžně používáme, počínaje počítačem a mobilním telefonem a konče chytrými reproduktory a sluchátky, totiž dnes přehrávání zvuku podporuje a umožňuje. Možná dokonce Váš mobilní telefon nabízí nějakou formu hlasové asistence, nebo je jeho součástí dokonce umělá inteligence, která také reaguje na hlasový pokyn – ano, mám na mysli třeba nejznámější Siri od Apple.

Nezapomeňte vytěžit všechen vytvořený materiál v rámci rotace obsahu.

Jaké jsou výhody zapojení rich contentu do vaší tvorby?

Hlavní důvod, proč se prvky rich content používají, se dá shrnout jedním slovem – POZORNOST. Tu umí upoutat daleko lépe, než čistý text bez jakéhokoli členění nebo efektů. Proč ještě byste se na něj měli zaměřit?

Získá Vám nové čtenáře a publikum

Existuje určitý typ lidí, který absorbuje, učí se a ukládá informace do paměti za pomoci zraku a obrazových vjemů. Podle některých průzkumů je vizuální paměť důležitá až pro 65 % populace. To už není málo, že? Když tedy takový návštěvník narazí na stejný obsah, zpracovaný buď v podobě blogového příspěvku, nebo videa, jakou variantu si asi vybere? A dostane se k Vašemu příspěvku vůbec, pokud uvidí jen hromadu textu? Pravděpodobně vůbec ne! A určitě se shodneme na tom, že to je škoda!

Odlišíte se od konkurence

Rozhlédněte se po svém oboru. Že nikdo nedoplňuje svá sdělení a obsah vizuální stránkou a prvky rich content? A právě proto VY byste s tím měli začít! Můžete tak z toho učinit jednu z důležitých součástí vaší marketingové strategie. Multimédia zvyšují hodnotu obsahu, který publikujete, a mohou dát zákazníkům i konkurenci vědět, že jdete s dobou.

Zapojíte diváky

Multimediální obsah a rich content vám můžou pomoct víc zapojit čtenáře a „konzumenty“ vašeho obsahu do dění. Přivedou je na stránku, pomohou jim lépe porozumět tématům, která sdílíte. Když pak takového diváka vyzvete k akci (nebo spíš reakci?), je pravděpodobnější, že klikne a zpětnou vazbu či recenzi vám dá.

Nižší míra „okamžitého opuštění“

Taky znáte ten pocit, když kliknete na nějaký odkaz na internetu, a hned víte, že na téhle stránce se rozhodně nezdržíte? Klik sem, klik tam? Tak tomu se chcete u svého obsahu, kterému věnujete čas a energii, určitě vyhnout. A docílit toho můžete opět za použití prvků rich content. Můžete tím pomoct tomu, že čtenáři z vaší stránky hned nezmizí, ale zdrží se na ní déle a dokonce častěji zanechají i komentář nebo jinou zpětnou vazbu.

Zvýšíte dosah vyhledávání

Rich content způsobí, že se váš obsah stane snadno a rychle relevantním pro více platforem, což rozšiřuje možnosti sdílení. Videa je možné vložit například na Youtube nebo Vimeo, podcasty na iTunes nebo Spotify, fotky a krátká videa na Instagram… tak se k nim dostane více uživatelů, a to pohodlně na svých mobilních zařízeních. Na těchto platformách byste se se standardním textem nedostali a mají velký potenciál, proto se nebojte ho využít na maximum!