O content marketingu a jeho důležitosti se mluví neustále, převést ho do praxe a do tvorby obsahu se opravdu pustit, už nebývá tak jednoduché. Vytvořili jsme proto užitečný nástroj ve formě periodické tabulky content marketingu. Má mnoho společného s klasickou periodickou tabulkou prvků, protože i ona má sloužit jako tahák, který výrazně ulehčí práci a navede vás správným směrem.

Obsah

Jak používat periodickou tabulku content marketingu?

Během tvorby obsahu je třeba myslet na spoustu věcí. Content marketing má svá jasná pravidla a bez jejich dodržování může vaše snaha i čas vyjít vniveč. Tabulka je pro přehlednost rozdělena do několika barevných sekcí. Tvorbou obsahu vás provede od úplného začátku až do konce. Jednotlivé prvky poslouží jako inspirace, připomínka nebo užitečný nápad.

Můžete také pracovat pouze s jednotlivými kategoriemi. Inspirujte se pohledem na platformy nebo si po dokončení příspěvku projeďte checklist. Fantazii se zkrátka meze nekladou a tabulka najde využití u úplných začátečníků i ostřílených copywriterů.

NÁŠ TIP – Tabulku si vytiskněte nebo uložte na později – PDF soubor si stáhněte zde. Dejte si ji před sebe vždy, ať už se chystáte sestavovat obsahovou strategii, nebo si nevíte rady s výběrem vhodného tématu pro nový článek na blog.

Periodická tabulka content marketingu

Vydejte se krok po kroku

Posloupnost tabulky content marketingu kopíruje klasickou periodickou soustavu prvků a jejich seřazení. Pokud tedy stojíte na úplném začátku, pak začněte v levém horním rohu a pokračujte dál směrem doprava. Prvním a nejdůležitějším krokem by měla být tvorba obsahové strategie, od ní se odvíjí vše ostatní. Pokud si uděláte jasno ve všech 8 následujících oblastech, máte vyhráno.

Přečtěte si náš článek Na co myslet při tvorbě obsahu.

Strategie (obsahová strategie)

Dobře nastavená obsahová strategie by měla tvořit naprostý základ. Bez ní se nepohnete z místa a jakékoliv další aktivity budou pouze nekoordinovou snahou bez jasného cíle. Obsahová strategie by měla být nadřazena všem ostatním krokům a stát se pomyslným supervizorem. Stanovte si konkrétní cíle, kterých chcete dosáhnout. Všechny následující činnosti by měly vést k jejich naplnění.

Formát

Na základě dobře promyšlené strategie se rozhodněte, jaké formáty obsahu chcete tvořit. Nejčastěji si lidé pod pojmem obsahového marketingu vybaví nejspíš klasický článek, patří sem ale také například fotografie produktů, video, textový příspěvek a spousta dalšího. Volte podle toho, co chcete svým zákazníkům sdělit. K prezentaci nového projektu se skvěle hodí videoukázka, musíte se ale ujistit, že ji máte k vašim potenciálním zákazníkům jak dostat. To stejné platí i o ostatních formátech, měly by odpovídat nastaveným cílům, typu sdělení, vašim možnostem i cílové skupině.

Typ obsahu

Mezi typy obsahu máte na výběr z mnoha možností. Měl by jít ruku v ruce se zvoleným formátem i platformou. Buďte kreativní. V naší tabulce najdete bohatou inspiraci, od které se snadno odrazíte. Zamyslete se, jestli nemáte k dispozici třeba zajímavé statistiky, kterými můžete čtenáře ohromit, pochlubte se úspěchy, vytvořte zajímavé kvízy, nebo své zákazníky pobavte. Nebojte se zkoušet nové věci, vyplatí se to.

Platforma

Dnes existuje celá řada online i offline platforem pro publikaci obsahu, to ale nutně neznamená, že je musíte využít všechny. Naopak platí, že méně je někdy více. Raději se pořádně zaměřte na vhodné kanály a netříštěte zbytečně svoji pozornost. V první řadě volte takové kanály, kde zastihnete největší procento svých potenciálních zákazníků. To by mělo hrát vždy první roli při rozhodování. Abyste dokázali správně vybrat vhodnou platformu, doporučujeme si nejdříve sestavit personu typického zákazníka.

Metriky

Měření úspěchu bezprostředně souvisí s nastavenými cíli. Co že to máte vlastně měřit? No přece to, jestli se vám daří naplňovat dopředu definovaný cíl. Zaměřte se pouze na to, co je důležité pro vás. Pokud například chcete zvýšit návštěvnost webu, sledujte míru prokliku. Pro sledování metrik existuje řada nástrojů, mezi ty hlavní a nejdůležitější se řadí Google Analytics a Google Search Console. Nevíte, jak na ně? Přečtěte si naše návody o tom, jak vytvořit a sdílet účty Google: Google Analytics a Google Search Console.

Cíle

I když jsou prvky cílů umístěny trochu nenápadně na pravém konci tabulky, měly by pro vás být naopak na prvním místě. Od nich se totiž vše odvíjí. Při definování cílů si odpovězte na jednoduchou otázku: Proč chci tvořit obsah a čeho mi pomůže dosáhnout? Odpovědí může být například zvýšení prodejů, budování značky, ale třeba i získání nových členů či zvýšení důvěryhodnosti společnosti a další.

Při definování cílů si odpovězte na jednoduchou otázku: Proč chci tvořit obsah a čeho mi pomůže dosáhnout?

Spouštěče sdílení

Pokud se vám podaří vytvořit dobrý obsah s určitým spouštěčem sdílení, máte mnohem vyšší pravděpodobnost, že si bude dál žít vlastním životem, bude se šířit sám a bez nutné finanční investice do propagace. Snažte se vyvolat nějakou emoci, například skrze vtip, šokující informaci, převratný objev nebo dojemný příběh. Někdy však postačí vizuálně hezký a potěšující obsah, i ten uživatelé často rádi sdílí.

Checklist

Nikdy nepodceňujte kontroly a ujistěte se, že jste na nic nezapomněli. Checklist ve spodní části periodické tabulky vám s tím pomůže. Projděte si ho před každým zveřejněním a jeden prvek po druhém si postupně odškrtněte.