To, na co jsme čekali od vydání Google Analytics 4, je tady: Google oznámil svůj záměr ukončit předešlou generaci „géáček“ známou jako Universal Analytics, a to počínaje červencem 2023. Od 1. 7. 2023 se tak budou všichni uživatelé této analytické platformy moci plně spolehnout pouze na novější GA4. Proč to tak je a jak se zařídit, se dozvíte dále v článku.
Obsah
Proč Universal Analytics končí?
Odpověď je prozaická – Universal Analytics jsou zastaralé – a tvrdí to i samotní tvůrci oblíbeného nástroje. Jak sami zástupci internetového giganta uvedli při oznámení termínu konce Universal Analytics, nebyly uzpůsobené současné podobě používání internetu skrze širokou paletu platforem. Byly zaměřené především na desktopové uživatele a měření uživatelských akcí na webu bez větších souvislostí. GA4 si naproti tomu dokáží poradit s měřením dat napříč webovými stránkami i aplikacemi.
EDIT: Již 30. 6. 2024 skončí staré Google Analytics úplně. Tj. Již nebudete mít přístup k roky sbíraným datům. Pro řadu webů a jejich marketérů to může být škoda. Ideálním řešením, jak zachránit data ze starých Google Analytics je služba GA Data Rescue. Doporučujeme ji našim klientům i čtenářům našeho blogu.
Google Analytics 4 a cookies
Rozdíl mezi oběma generacemi Analytics je i v používání cookies. Zatímco UA dokázaly vyčíst zejména ta data, která se snadno dala získat díky souborům cookies, GA4 používají datový model založený na událostech. To více odpovídá současnému způsobu používání webů i zvyšujícím se nárokům na ochranu soukromí.
Co umí Google Analytics 4
Mezi výhody, které GA4 přináší všem typům podniků, patří podpora prodeje nebo instalace aplikací, generování leadů a propojování statistik zapojení zákazníků v online i offline světě.
Jak už bylo zmíněno, GA4 propojují data napříč místy styku se zákazníkem. Získáte tak celkový přehled o chování zákazníka, který není rozdrobený podle platforem nebo jednotlivých relací.
Nový způsob připisování atribuce lépe zohledňuje všechny kroky, které předcházely zákazníkovu nákupu či dokončení jiné konverze. Nebere tak v potaz pouze poslední rozhodné kliknutí a díky tomu můžete lépe porozumět vlivu dílčích marketingových aktivit v rámci celé strategie.
Využití strojového učení umožňuje predikovat uživatelovo chování a dosahování konverzí, vytvářet nová publika uživatelů s vyšší pravděpodobností nákupu nebo naopak s tendencí ztratit kontakt se značkou. Tato zásadní data GA4 automaticky zdůrazňují.
Seznamte se s uživatelským prostředním Google Analytics 4 v našem video tutoriálu: