1. ledna 2022 vešel v České republice v účinnost zákon upravující povinnosti při nakladání s cookies. Uživatelé musí mít nově více možností ovlivnit, jaké typy cookies od nich při procházení vaším webem sbíráte.

Blog - ppc kampaně

Obsah

Cookies využívá řada nástrojů, které běžně na svých webech využíváte. Ať se jedná o nástroje měřící návštěvnost a pohyb uživatelů po webu (Google Analytics, Hotjar, Smartlook), remarketingové platformy (Google Ads, Facebook pixel, Sklik remarketing), chatovací nástroje, videa vložená na web z externích přehrávačů a další.

Co jsou cookies

Cookie je krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá v prohlížeči uživatele. Umožňuje webu zaznamenat informace o návštěvě. Příští návštěva tak pro uživatele může být snazší a web bude užitečnější (např. bude si pamatovat nastavení jazykové mutace a další preference).

Základní typy cookies

Funkční (technické) cookies – jsou nezbytné pro správný chod webu či e-shopu. Jedná se např. o uložené zboží v košíku, nebo cookies nutné pro přihlášení do uživatelského účtu.

Marketingové cookies – sběrem těchto cookies je možné lépe uzpůsobovat nabízenou reklamu podle zájmů daného uživatele.

Výkonnostní cookies – pamatují si uživatelovo nastavení a chování na webu z minulosti a díky tomu umožňuji například rychlejší vyřízení jeho požadavku.

Co musí splňovat lišta cookies

Nově musí uživatelé aktivně souhlasit s využíváním cookies, kromě těch, které jsou nezbytné pro správný chod webu, jako je přihlášení do uživatelského účtu či plnění košíku zbožím. Obecně se předpokládá, že spousta uživatelů neudělí tento souhlas v plném rozsahu, a provozovatelé webů tak přijdou o spoustu cenných dat. Výsledkem budou omezené možnosti cílení v remarketingových kampaních, zkreslená data o návštěvnosti webu a procházení stránek i údaje o dosažených konverzích.

Novela zákona vyžaduje, aby práce s cookies splňovala požadavky Evropské unie formulované v GDPR. Souhlas uživatele se zpracováním cookies tak musí být informovaný (musí být vysvětleno, jak a proč chcete cookies využívat), udělený pro konkrétní účel a na určitou dobu, aktivně (uživatel musí tedy sám potvrdit souhlas v tzv. cookies liště než můžete cookies začít sbírat) a svobodně. Navíc musí být odvolání souhlasu stejně náročné jako jeho udělení. Dokud uživatel neudělí souhlas, nesmí váš web s cookies pracovat, s výjimkou těch nezbytných. Důležité je také to, aby provozovatel webu byl schopný doložit, že mu daný uživatel udělil souhlas. Cookies lišta tedy musí ukládat databázi souhlasů.

Stále platí, že pro ukládání kontaktních údajů uživatele (telefon, e-mail) potřebujete samostatný souhlas. Nestačí tedy pouze to, že souhlasil se sběrem cookies.

Cookies a Google Analytics

Nová úprava nakládání s cookies nahrává těm, kdo už používají Google Analytics 4. Ty si totiž umí částečně poradit s chybějícími údaji o konverzích. Díky modelování konverzí dokáží odhadnout jejich zdroj. I tak je ale potřeba počítat s tím, že výsledky budou více čí méně výrazně ovlivněny. Pokud používáte pouze starší Universal Analytics, o konverzích se bohužel nic nedozvíte.

Použití e-mailu pro zasílání newsletteru

Udělení souhlasu se zpracováním e-mailové adresy pro účely zasílání newsletteru je jedna věc. Zanesení kontaktu do marketingového nástroje pro e-mailing už je ale věc druhá. Měli byste proto mít ošetřený i souhlas uživatele s tím, na jakých platformách nebo u kterých poskytovatelů služeb budete kontakt používat. A to i přes to, že uživatel se těžko dozví, komu všemu se jeho e-mailová adresa dostane „do rukou“.

Jak by měla vypadat cookies lišta

Uživatel musí mít možnost určit, které typy cookies od něj můžete získávat. Zaškrtávací políčka (kromě technických cookies) by přitom neměla být předem zaškrtnutá. Doporučuje se také dát mu možnost odmítnout hromadně všechny cookies, ale tato volba nemusí být viditelná na první pohled. Můžete ji tedy umístit např. do sekce podrobného nastavení. Jednoduchým (a povoleným) psychologickým vodítkem k tomu, aby uživatel souhlasil s využíváním všech cookies, je barevné zvýraznění tlačítka „přijmout vše“. Návštěvník pak často bez většího rozmýšlení klikne na tlačítko, které je výraznější než ostatní.

Důležité je, že i bez toho, aby vám uživatel udělil souhlas (ať už aktivně souhlas odmítne, nebo prostě neklikne na nic a bude webem volně procházet), mu musíte umožnit bez překážek používat váš web. A to i na mobilních zařízeních.

Máme řešení pro cookies lištu

Ačkoliv se všeobecně očekává, že pokuty, které za porušení pravidel hrozí, se v prvních měsících nebudou uplatňovat, čím dříve budete mít vše v pořádku, tím můžete být klidnější. Naštěstí jsme připravení a na weby našich klientů postupně začínáme implementovat zásuvný modul, díky kterému vaše cookies lišta bude splňovat všechny nové náležitosti. Tento modul byl vyvinut ve spolupráci s právníky, kteří se tématu ochrany osobních údajů a náležitostí práce s cookies věnují. Vygeneruje vám navíc zásady ochrany osobních údajů na míru podle toho, jaké parametry práce s cookies vyplníte v nastavení.

cookies lišta

Lištu si také můžete částečně designově upravit podle vzhledu vašeho webu. Nebude tak působit jako pěst na oko.

Co naše cookies lišta umí

  • splňuje aktuální legislativní požadavky i nároky UX designerů
  • zajišťuje spuštění měřicích kódů až poté, co návštěvník udělí svůj souhlas
  • generuje profesionálně zpracované zásady ochrany osobních údajů a používání souborů cookies odpovídající zákonné normě
  • ukládá souhlasy uživatelů s možností exportu do tabulky
  • má přednastavené a aktualizované definice cookies nejpoužívanějších služeb (např. Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager, Facebook Pixel, Sklik apod.)
  • prochází průběžnou technickou a legislativní aktualizací po dobu platnosti licence (platnost licence 1 rok s možností prodloužení)

Před tím, než můžeme plugin nainstalovat, je potřeba se nachystat:

  • sepsat, které nástroje využívající cookies na svém webu máte
  • upravit nastavení měřicích nástrojů tak, aby respektovaly, pokud uživatel nedá souhlas s využíváním cookies (ideálně přes Google Tag Manager)
  • nahradit videa vložená do webu z externích platforem např. statickým obrázkem s proklikem na dané video
  • promyslet, jak budete nově optimalizovat kampaně a dělat závěry z analytických dat
  • ujistit se, že máte uzavřené smlouvy se správci dat, která sbíráte (pokud jimi nejste sami)