Video umístěné na webu dokáže skvěle upoutat pozornost uživatele. Vložit ho můžete hned na hlavní stránku, na stránku O nás nebo třeba k detailu produktu. Přečtěte si článek, ve kterém se mimo jiné věnujeme také rozdílu mezi uložením videa přímo na webu versus na externím přehrávači. 

Obsah

Web jako platforma pro využití videa

Video přináší mnohem větší emoční zážitek a lépe buduje vztah a důvěru s uživateli než textový obsah. Pozornost nejvíce budí videa umístěná na homepage, ve kterých můžete prezentovat svou firmu nebo třeba pustit ukázku z videokonference.  

Video je super i když jde o optimalizaci vyhledávání. Jejich přidáním na web se můžete umístit na horní příčce ve vyhledávání. Google si totiž autentického videa všimne víc, než textového obsahu. 

Video uložené na webu vs odkaz na externí přehrávač

Vložit video na web je možné dvěma způsoby – nahráním přímo na web a jako iframe externího přehrávače, jako je například Vimeo nebo YouTube. 

Externí služby mají nespornou výhodu – mají dokonale vyřešenou kvalitu videa na základě technických parametrů zařízení a rychlosti připojení. To znamená, že když bude uživatel na mobilních datech nebo pomalejším internetovém připojení, nebude se mu stahovat plná velikost videa. To uživateli ušetří čas načítání i množství spotřebovaných dat. 

Oproti tomu u videa nahraného na web je větší pravděpodobnost plynulého přehrání bez výpadku a tím pádem lepší dostupnost videa. Jeho velikost by se pak měla pohybovat maximálně do pár MB.

TIP na čtení: Jak tvoříme video

Když už video musí být uložené na webu…

Pokud se video rozhodnete umístit přímo na web, je potřeba myslet na pár omezení. Jednak by soubor videa měl mít co nejmenší velikost, aby se rychle načítal a uživatelům na mobilních datech neubral příliš mnoho dat. 

Toto omezení často vyžaduje hledání kompromisu mezi kvalitou videa a rychlostí načítání. Jednak je vhodné, aby soubor měl správný formát. Nejúspornější z aktuálně používaných formátu je WEBN, ale podobně dobře bude fungovat i ve formátu MP4.

Automatické přehrávání videa a video ve smyčce

Videa je možné na webu různě automatizovat, není tedy vždy nutné, aby návštěvníci manuálně video spouštěli. Může se vám třeba hodit automatické spuštění videa ve chvíli, kdy návštěvník otevře nějakou stránku nebo se dostane do některé její sekce – tedy v okamžiku, kdy je přehrávač viditelný na obrazovce. Stejně tak se přehrávání může zastavit či přerušit, když se uživatel posune po stránce jinam a přehrávač již nevidí. Video se automaticky spustí vždy bez zvuku. Ten si ale můžete jedním kliknutím zapnout, pokud budete chtít. 

Příklad využití: Vezměme si stránku, kde máte v sekcích nad sebou uspořádané představení jednotlivých služeb a u každé služby je přehrávač s ilustračním videem. Najedete na popis první služby, spustí se video. Když sjedete níže k popisu druhé služby, první video se přeruší a spustí se druhé video v přehrávači.

Další možnou automatizací je video přehrávané ve smyčce. Takové řešení se nabízí například v hero sekci (úvodní sekci) hlavní stránky nebo i na podstránkách. Toto řešení je praktičtější, pokud je video kratší, řekněme do 30 vteřin, a je tedy větší pravděpodobnost, že ho uživatelé zhlédnou celé. I video přehrávané ve smyčce se může spouštět a přerušovat automaticky.

TIP na čtení: 7 důvodů, proč zahrnout do firemní strategie video

Upoutávka na sítích, celé video na webu

Chcete aby si lidé prohlédli vaše video na webu a přitom prozkoumali i další informace, které chcete předat? Zkuste to přes krátké upoutávky na sociálních sítích. Na webové stránky můžete umístit video v celém rozsahu a z něj vytvořit zkrácené verze na Facebook, Instagram nebo třeba LinkedIn. Ty můžete přidat do feedu i do stories s výzvou, aby lidé navštívili váš web, kde naleznou celé video.

Příklad použití: Spustili jste novou microsite informující o důležitosti profesionální tvorby videí. Hlavní informace shrnuje 3minutové video, které je umístěné v úvodu webu. Na sociální sítě umístíte 30vteřinové upoutávky, které vypíchnou nějakou zajímavost z hlavního videa. V závěru upoutávky zazní “Celé video a více informací najdete na www.unifer.cz”.

Náš tip: Nechte si video vytvořit od profesionálů. Pokud se rozhodnete pro nás, nejen že vám video natočíme, ale umístíme ho za vás i na váš web. 

Video vs GIF

Je zajímavé si porovnat klasické video s GIF formátem a poukázat nejen na odlišnosti, ale i výhody a nevýhody těchto formátů. Začneme kvalitou. GIFy sice podporují průhlednost a animaci, ale obsahují pouze 256 barev v rámci jednoho snímku. To v případě animace může znatelně ovlivnit kvalitu a způsobit rozpixelované zobrazování. Video naopak podporuje téměř neomezenou paletu barev a narozdíl od GIFu i zvuk

Formát GIF je také hodně datově náročný. Oproti videu budou mít vteřiny animovaného GIFu ve velkém rozlišení o dost větší velikost. Pro delší videa s vyšším rozlišením je tak soubor GIF nevhodný. 

Dalším rozdílem mezi videem a GIFem spočívá ve způsobu načítání. Zatímco video můžete stahovat průběžně a zároveň se na něj koukat, GIF soubor musíte stáhnout úplně celý. S podporou v prohlížečích je na tom nejlépe GIF, který se vám narozdíl od videa zobrazí téměř všude. 

A nakonec –  jednoduchost sdílení je hlavní výhodou GIFu. Můžete jednoduše zkopíroval URL a poslat ji někomu jinému. U videa je to složitější. 

Kde se dá video využít

Přemýšlíte, jaká videa byste vůbec na web mohli umístit? Tak si projděme pár tipů.

Začneme hlavní stránkou, výkladní skříní vaší firmy. Hned v úvodu může být prostor pro prezentační video firmy. Například jako video na pozadí úvodní sekce nebo i v menším přehrávači s možností zvětšení na celou obrazovku.

Image video firmy najde využití také na stránce O nás. Zde se také mohou vyjímat video-medailonky jednotlivých představitelů firmy nebo video-náhledy do vašich kanceláří nebo výrobních prostorů. Pokud provozujete e-shop, rozhodně vsaďte na produktová videa. Nemusí přitom jít jen o videa představující samotný produkt, ale také o rady a tipy, jak daný produkt používat.

Píšete blog nebo pořádáte události a tvoříte pozvánky? Přidejte k nim video-pozvánku nebo sestřih z minulého ročníku akce. A pokud chcete lidem předávat vaše know-how formou webinářů a získávat si tak jejich důvěru, videa nemusíte mít dostupná pouze na YouTube nebo jiné platformě. Udělejte si video-galerii přímo na webu, a návštěvníci tak spíše narazí na služby, které jim nabízíte.