Nejspíš jste už někdy při brouzdání internetem narazili na varovnou hlášku vašeho prohlížeče: „Pozor, tato stránka není zabezpečená, vaše připojení není soukromé!“ Ve většině případů jste pravděpodobně oznámení sotva dočetli a co nejrychleji inkriminovanou stránku zavřeli. Pokud ne, měli jste pro to jistě dobrý důvod.
K čemu je SSL certifikát
Co této stránce chybělo? Zjednodušeně podáno, pouze písmenko S. S jako secure, tedy anglicky bezpečný. A S jako poslední znak ve zkratce HTTPS. Tu už jste nejspíš někdy viděli, ale pro vysvětlení, skrývá se za ní výraz Hyper Text Transfer Protocol. „A kde je tady to slovo na S?“ můžete se ptát. Odpověď zní SSL certifikát. Zatímco HTTP je zodpovědné za přenos dat, nehledě na způsob, SSL dbá na jejich bezpečí a nezajímá ho, o jaká data jde, jak píše Jeremy Dotson v článku pro BizTechMagazine.
Pokud máte vlastní webovou stránku, tvoříte ji nebo se ji chystáte založit, už teď máte dobrý důvod si SSL certifikát pořídit. Ukážete tak vašim zákazníkům, čtenářům a jiným návštěvníkům, že je pro vás jejich bezpečnost důležitá. Že se nemusí bát ohrožení jejich přihlašovacích údajů, osobních dat nebo platebních údajů. Veškerá jejich komunikace bude totiž šifrovaná.
Zabezpečené weby mají přednost
Jen zabezpečení ale není zdaleka jedinou předností webů s HTTPS na začátku adresy. K dalším patří získání důvěryhodnosti u zákazníků a také posílení SEO (optimalizace pro vyhledávače) vašeho webu.
Bez SSL certifikátu se váš web může stát obětí budování vazeb mezi internetovými stránkami, tzv. link buildingu. Na tom samo o sobě není nic špatného. Ovšem, „pokud vás někdo hackuje kvůli link buildingu, můžete předpokládat, že odkazují na místa, se kterými byste svou stránku nechtěli spojovat,“ vysvětluje Kristopher Jones v Search Engine Journal. Důsledkem tohoto může být umístění vašeho webu na blacklist a zdlouhavé navracení zpět do důvěryhodné společnosti. A možná ještě těžší je znovunabytí důvěry zákazníků. Představte si, že navštívíte restauraci, ve které vám naservírují zkažené jídlo. Jak dlouho potom se jí asi budete vyhýbat? Zabezpečenou stránku poznáte podle toho, že je v adresním řádku prohlížeče označená zámkem, což je něco jako Michelinská hvězda ve světě gastronomie.
Už jsme zmínili, že zabezpečení má blahodárné účinky i na vaše SEO. Umístění stránky mezi důvěryhodné zvyšuje šanci, že se zákazníci k vašemu webu dostanou pomocí vyhledávání přes klíčová slova. „SSL vám dá výhodu vůči konkurenci, která tento certifikát dosud nemá,“ radí Ivailo Nikolov v online verzi magazínu Forbes. „Pokud investujete do všech dalších aspektů SEO, není důvod, abyste to neudělali i zde,“ dodává Jones.