Google Ads, celosvětově využívaný nástroj pro online reklamy, v říjnu dotáhl druhou dekádu své existence. Posledních 5 let byla doba, během níž Google Ads prošly rebrandingem, jejich příjmy se zdvojnásobily na více než 135 miliard USD a umělá inteligence a strojové učení přeměnilo způsob fungování Ads navenek i pro zadavatele reklamy. Tento článek marketingové specialistky Ginny Marvin jsme pro vás přeložili z webu Search Engine Land.
Obsah
Vylepšená definice publika
Pár let poté, co Facebook a Twitter spustily své nástroje pro cílení, Google spustil Customer Match. Bylo to na podzim 2015. Pro Google to tehdy v oblasti publik znamenalo skok za hranici standardního webového retargetingu.
Zavedli tehdy cílení na podobná publika, publika podle oboru nebo zájmů. Letos přidali nově prediktivní publika založená na nákupu nebo pravděpodobnosti ztráty zájmu zákazníků podpořená novou generací Google Analytics 4.
Jedním z největších milníků uplynulé pětiletky bylo, když roku 2017 Google umožnil, aby data jeho uživatelů byla použita při cílení na YouTube, včetně demografických údajů a záznamů o vyhledávacím chování. Nová zjištění ohledně cílení podpořily zisk YouTube z reklam a umožnily spojit informace z vyhledávání a YouTube v nastavení publik.
Změny v používání klíčových slov
Způsob, jakým Google předefinoval podobné znění vyhledávacích výrazů v posledních pár letech, je velmi důležitý. Rozvíjející se užívání strojového učení, které porovnává vyhledávací výrazy s klíčovými slovy, která si platí zadavatelé reklamy, donutil zadavatele přehodnotit vše od kampaně přes strukturu reklam po textaci a práci s klíčovými slovy.
Dopady ochrany soukromí a jiné regulace dále komplikují správu klíčových slov. V září Google začal omezovat vyhledávací výrazy reportované správcům reklam. Zobrazuje jen výrazy, které použil výrazný počet uživatelů.
Automatizované kampaně a reklamy v Google Ads
Rok 2018 přivítal éru plně automatizovaných reklam a kampaní. Bidding, kreativa i cílení mohly být nově automatizovány na základě pár údajů od správce reklamy.
Další velkou změnou bylo automatické zobrazování kampaní napříč weby vlastněnými Googlem.
V témže roce přišly na svět také responzivní vyhledávací reklamy. Ty využívají strojové učení pro zkombinování nejlepší varianty titulků a popisků reklamy pro konkrétního uživatele – na základě jeho historických dat a různých dalších informací známých v dané době. Správci reklamy uvedou několik alternativ titulků a popisků a Google už pak automaticky dává dohromady nejlepší kombinace.
Platformy Googlu
Díky využití služby Platformy Googlu mohou prodejci zobrazovat své produkty zdarma (organicky) v Google obrázcích, nákupech, Google Lens a ve vyhledávači. Ačkoliv se stále používají i čistě vyhledávací kampaně, téměř každá druhá kampaň dnes automaticky pokrývá několik dalších googlovských kanálů. A na tato místa se také rozšířila reklamní plocha Googlu. A další místa, jako jsou Google mapy, přibývají.
Vliv Googlu na offline prodej
Elektronická komerce zažila vlivem letošní pandemie boom a stejně tak z ní těží Google který jako online nástroj má velký vliv na nákupy v reálném světě. Je to výsledek více než deseti let práce, kdy Google svými nástroji podporoval zisky lokálních obchodů.
Přes několik počátečních potíží se nástroj Lokálně dostupné zboží stal oblíbeným mezi obchodníky, kteří tak mohou propagovat své produkty lidem z blízkého okolí. Čím dál větší je pak dopad takových reklam na návštěvnost obchodů a množství prodejů. A letos Google ohlásil automatizovanou optimalizaci biddování pro nákupy dokončované v obchodě.
V reakci na změnu chování zákazníků kvůli pandemii přidal Google několik doplňků k lokálním kampaním a lokálně dostupnému zboží. Zejména podpořil možnost nákupu online s vyzvednutím na pobočce, včetně vyzvednutí zboží s bezpečným odstupem.