Máte dokonale zpracovaný web, ale lidé na něj nechodí? Říkáte si, kde může být chyba? Precizně vytvořený web ještě nemusí znamenat záruku jeho návštěvnosti (pokud tedy nemluvíme o známém brandu). To, že na web proudí lidé, je většinou zásluhou vyhledávačů a s nimi dobře provedenou analýzou klíčových slov. Co analýza klíčových slov vůbec je? A proč je pro tvorbu webu tak důležitá? To se dozvíte v našem článku.

Obsah

Co je analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základním kamenem nejen optimalizace webových stránek, ale celé marketingové strategie. Klíčová slova jsou fráze, které lidé zadávají ve vyhledávačích jako je např. Google, Seznam, Bing a další. Jejich vyhledávací robot potom prochází podle algoritmu obsah webových stránek, které má uložené v indexu, a nabídne uživateli ve výsledcích vyhledávání ty stránky, které obsahují nejkvalitnější odpověď na jeho dotaz. Na klíčová slova, která jsou relevantní k vašemu businessu a podávají slušný výkon, potom můžete cílit své reklamní kampaně.

3 typy vyhledávacích dotazů

Vyhledávací dotazy můžeme rozdělit do tří skupin. První skupinou jsou short taily – jednoslovné nebo dvouslovné a velmi obecné dotazy – např. „tričko“ či „černé tričko“. Taková slova jsou sice hledaná ve velkém objemu, ale cílit na ně a probojovat se v konkurenci by bylo náročné. Taková kampaň by vás nejspíš vás to přišla velmi draho a výsledky by byly mizerné.

Pak následují fráze, které jsou složeny ze tří až čtyř slov. Takové dotazy nejsou už tolik hledané jako předchozí dotazy, ale už více specifikují, co uživatel hledá – např. „dámská růžová bunda Adidas“, „pánské oblečení Nike“. Tímto způsobem vyhledávají lidé nejvíce.

Poslední skupinou jsou long taily neboli dlouhé chvosty. To jsou velmi úzce definované vyhledávací dotazy. Většinou se jedná o frázi složenou z pěti a více slov. Například uživatel zadá do vyhledávače dotaz “pánské modré tričko Adidas velikost M”. Takové dotazy jsou sice hledané párkrát do měsíce, ale jejich konkurence je nízká a ziskovost naopak vysoká. Pokud totiž uživateli nabídnete přímo odpověď na jeho dotaz, je velká pravděpodobnost, že se změní v zákazníka. 

Poznejte jazyk zákazníků

Díky analýze klíčových slov zjistíte, jakým způsobem uživatelé váš produkt či službu hledají. Zda vyhledávají více ve spojitosti se značkou, nebo podle jiných kritérií. Jestli hovoří odborně, laicky a jak vůbec vašemu produktu říkají. Můžete postavit svůj e-shop na klíčovém slově “pohovka”, ale výsledky analýzy vám řeknou, že uživatelé hledají vaši pohovku pod pojmem “sedací souprava”. Takto byste se připravili o spoustu zákazníků.

Klíčová slova mohou také podávat různý výkon v jednotlivých měsících. Tím pádem byste měli přizpůsobit kampaně silným měsícům, kdy uživatelé budou shánět právě váš produkt – např. dřevo v topné sezóně. V neposlední řadě odhalíte nevhodné fráze, na jejichž základě se naopak ve výsledcích vyhledávání objevovat nechcete.