Švýcarský psycholog Carl Gustav Jung poprvé použil slovo archetyp v roce 1919 při formování teorie lidské psychiky. Nakonec definoval 12 archetypů, skrz které vnímáme svět kolem nás. A platí to i pro značky či brandy. Přečtěte si, co přesně archetypy jsou, naučte se je navnímat a s jejich pomocí správně nastavit a prezentovat svůj brand.
Obsah
Proč se archetypům věnovat
Cílem každé značky by mělo být poznat a pochopit potřeby svých zákazníků. K uspokojování těchto potřeb by ostatně měly sloužit nabízené produkty nebo služby. Proto je i způsob komunikace vaší značky velice důležitým bodem firemní strategie.
Archetypy představují srdce značek. Navazují se zákazníky kontakt a budují emoční pouto. Jakmile své značce přiřadíte jednu z archetypálních rolí a začne se chovat například jako Objevitel, Mudrc, nebo Milenec, lidé vás budou mít rádi a lépe se s vaší značkou ztotožní.
Archetyp Objevitel
Objevitel usiluje o svobodu prostřednictvím zkoumání světa. Potřebuje dobrodružství a vždy zůstává věrný sám sobě. Značky, které se s ním ztotožňují, touží po něčem dosud nepoznaném a svým zákazníkům ukazují svou individualitu. Většinou jde o velmi ambiciózní značky s vysokými cíli – což většinou bývá svoboda a nezávislost.
Značky:
- Amazon
- Jeep
- Virgin
- Go Pro
- Lonely Planet
- The North Face
Archetyp Mudrc
Mudrc se vždy snaží najít pravdu. Jeho cílem je porozumět světu pomocí své vlastní inteligence. Hledá informace a vědomosti, ale někdy je dokáže pouze studovat a nic s nimi nedělat. Značky v tomto archetypu věří, že hledáním pravdy můžou ze světa udělat lepší místo. Vyhýbají se dezinformacím a zavádějícím tvrzením. Mezi značkami v tomto archetypu často najdete muzea, vědce nebo zpravodajské stanice a noviny.
Značky:
- TEDx
- The New York Times
- 3M
- CNN
- The Wallstreet Journal
- National Geographic
TIP na čtení: Co je to sales a marketing funnel a proč ho zahrnout do strategie firmy
Archetyp Neviňátko
Neviňátko je plné nekonečného optimismu. Jeho cílem je být šťastný a vždy se snaží dělat správné věci. Značky v tomto archetypu se vyznačují jednoduchostí, svobodou a štěstím. Často ale ignorují překážky, které jim ostatní staví do cesty. Tyto značky ztělesňují jednoduchost, zdraví, čistotu, důvěru a přírodní produkty.
Značky:
- Dove
- Coca Cola
- Haribo
- Evian
Archetyp Vládce
Vládce je mocný, zodpovědný a přebírá kontrolu. Rád vše řídí. Tento archetyp je typický pro luxusní značky. Ty svým zákazníkům ukazují budoucnost, ve které jim bude lépe. Jejich komunikace je autoritativní a mnohdy poukazuje na to, že jsou jedničky ve svém oboru. Často jsou tyto značky vnímány jako maskulinní.
Značky:
- Rolex
- Mercedes
- Louis Vuitton
- Rolls Royce
- Porsche
- Hugo Boss
TIP na čtení: Brandmanuál – Proč je důležitý pro váš byznys?
Archetyp Tvůrce
Tvůrce ostatní inspiruje, okouzluje a vytváří v nich pocit, že by chtěli tvořit stejně jako on. Tento archetyp je typický pro vizionářské a inovativní značky, které sice podporují sebevyjádření, ale zároveň se snaží ovládnout nějaký proces nebo oblast. Jejich cílem je pomocí nástrojů, které mají k dispozici, vybudovat lepší svět.
Značky:
- Apple
- Nintendo
- YouTube
- Lego
- Canon
- Adobe
- Audi
Archetyp Pečovatel
Pečovatel staví na první místo druhé namísto sebe. Snaží se k ostatním přistupovat s úctou, velkorysostí, empatií, stabilitou a péčí. Značky v tomto archetypu vyzařují svou dobročinnost. Často jde o podniky, které se věnují ochraně majetku, života, zájmů lidí, vzdělání, výživě nebo dětským potřebám.
Značky:
- Pampers
- Volvo
- Danone
- Nestlé
- Activia
TIP na čtení: 3 jednoduché psychologické efekty pro lepší prodej
Archetyp Kouzelník
Kouzelník jde vstříc něčemu, co se zdá být nemožné. Snaží se základní zákony vesmíru využít k naplnění snů a cílů. Většinou jedná tak, aby z dané situace měli užitek všichni. Značky v tomto archetypu většinou svým zákazníkům slibují, že jim splní sny. Tyto značky fungují jako jakási vstupenka do nového světa a snaží se o umocnění “magických momentů.” Jejich vize jsou často považovány za nemožné.
Značky:
- Walt Disney
- Polaroid
- Pixar
- Redbull
- XBOX
- Snickers
Archetyp Rebel
Rebel rád riskuje a porušuje pravidla. Má rád radikální svobodu, ignoruje všeobecné normy a je přehnaně upřímný. Značky v tomto archetypu touží po jakémukoliv porušení pravidel. Často začínají debatu o různých tématech, vyjadřují protest a narušují společenský status.
Značky:
- Vans
- Vice
- Harley Davidson
TIP na čtení: Design Thinking – Metoda, ducky které mohou vznikat lepší produkty
Archetyp Hrdina
Hrdina je odvážný a snaží se zlepšit svět – a nic ho nezastaví. Značky v tomto archetypu se snaží stavět všemu zlému a bránit ohrožené skupiny. Tyto značky komunikují sebevědomě, odvážně a kompetentně. Mají mnoho společných znaků s archetypem Vládce, proto je někdy těžké je odlišit.
Značky:
- Nike
- Dell
- BMW
- Guinness
Archetyp Milenec
Milenec hledá vše smyslné, užívá si krásu a lásku. Jde mu o intimní vztah s lidmi. Značky v tomto archetypu jsou idealistické a vyvolávají emoce. Představují vše, co potěší smysly – krásné věci, dobrá jídla, vůně. Těmto značkám jde o to, aby se do jejich služeb nebo výrobků zákazník zamiloval. Nemají prostor na žádné ošklivé a špatné věci.
Značky:
- Chanel
- Ferrero Rocher
- Victoria’s Secret
- Alfa Romeo
- Nespresso
TIP na čtení: Luxusní, přátelská nebo dravá – Vyberte tu správnou barvu pro váš brand
Archetyp Kluk od vedle
Kluk od vedle chce zapadnout mezi ostatní. Snaží se rozvíjet své ctnosti, chce prostě být v pohodě a nijak nevybočovat. Značky v tomto archetypu často tíhnou ke starým dobrým časům a tradičním hodnotám. Jejich produkty často naplňují základní lidské potřeby a jejich cílem je nastolení rovnosti a sounáležitosti mezi svými zákazníky.
Značky:
- IKEA
- eBay
- Visa
- Volkswagen
- Hornbach
- Levis
Archetyp Šprýmař
Šprýmař si chce užívat života a z každého okamžiku vytěžit maximum. Za každých okolností zůstává vtipný. Značky v tomto archetypu jsou požitkáři a jejich posláním je právě užívání života. Často jsou tu pro to, aby své zákazníky pobavili, nechtějí být nudní. Tyto značky touží po pozornosti. Mnohdy nejdou daleko k upravení pravidel nebo k politické nekorektnosti.
Značky:
- Fanta
- Skittles
- PlayStation
- Ben & Jerry’s