Určitě jste se setkali s produktem nebo službou, která neodpovídala vašim potřebám. To proto, že vývojáři při návrhu nemysleli primárně na člověka, který bude produkt nebo službu ve skutečnosti používat. Abyste předešli takové chybě, můžete do svého procesu návrhu zahrnout design thinking – metodu, která myslí na člověka a jeho problémy. Kdo design thinking používá, řeší problémy kreativně a chce, aby vznikaly inovativní produkty. V tomto článku se dozvíte, co design thinking je, k čemu se může využít a také to, že se mu dá naučit, když dodržíte níže popsané fáze. Na závěr dostanete tipy na knihy, které rozšíří vaše znalosti o této metodě.

Blog - kreativita

Obsah

Co je design thinking a k čemu se využívá

Design thinking je metoda pro kreativní řešení problémů a inovace. Tento proces je tzv. human-centred design, tedy že nejdůležitější složkou je člověk, nikoli produkt. Design thinking si klade za cíl pracovat s potřebami daného člověka a chce pomoct prostřednictvím produktu, služby nebo procesu vyřešit jeho problémy. Tímto způsobem můžete předejít tomu, že produkt bude pro člověka zcela neužitečný.

Tato metoda může být využita napříč odvětvími. Při procesu je nesmírně důležité, abyste mysleli nad rámec své bubliny a toho, co potřebujete vy. Musíte se vcítit do svého zákazníka a myslet out of the box, tedy mimo zavedený rámec. Vaše ego musí jít stranou. Uvidíte, že vzniknou lepší a inovativnější produkty a služby, které budou dobře sloužit vaší cílové skupině.

Je to proces, který se dá naučit. Dodržte následující kroky a uvidíte, že vytvoříte produkt, který bude stát za to.

Fáze design thinking

1. FÁZE – EMPATIE

V této fázi je nejdůležitější vcítit se do zákazníka a položit si několik otázek: Jaké jsou zákazníkovy potřeby? S jakými problémy se v životě potýká? Jak mu můžu pomoct? V centru všeho dění musí být člověk, nikoli produkt. Proto v této fázi mluvte se svými zákazníky a zjišťujte, co je trápí a co potřebují. Další věcí, kterou můžete dělat, je pozorovat své zákazníky. Sledujte, co dělají, jak se chovají a jak se v určitých situacích cítí.

Řekněme například, že jste se rozhodli vylepšit váš web. S tímto procesem vám můžeme pomoct pomocí UX analýzy. Nejprve si tedy projdeme to, v čem spočívá váš problém. Zhodnotíme stav vašeho webu a vcítíme se do zákazníka. A to tak, že otestujeme uživatelskou přívětivost tlačítek, rozmístění prvků, navigace a všech dalších ovládacích prvků. Vyzkoušíme cestu zákazníka od příchodu na web až po objednávku. Dále je nutností zhodnotit grafiku, čitelnost textů a logické uspořádání webu.

2. FÁZE – DEFINICE

Dalším krokem k úspěšnému cíli je definovat problém, který potřebujete vyřešit. Definice problému vychází z předchozí fáze. Stanovte si výzvu, která bude základním stavebním kamenem k vyřešení zákazníkova problému a uspokojení jeho potřeb.

Ve fázi empatie jsme analyzovali váš web. Je tedy nutné si definovat problémy, které je potřeba vyřešit. Vypadají některé prvky jako tlačítka, ale ve skutečnosti jimi nejsou? Je rozmístění informací logické? Najde zákazník všechno, co potřebuje? Z těchto a dalších otázek, by vám mělo vyplynout, co na webu potřebujete vylepšit, aby se zákazníci na webu cítili lépe a našli vše, co potřebují.

3. FÁZE – BRAINSTORMING

Nyní jste si nadefinovali výzvu a nic vám nebrání v tom začít s brainstormingem, ať už sami nebo se svým týmem. Vše, co vás napadne, si ihned zapište. Ať už na papír nebo na digitální tabuli v Miru nebo v Jamboardu. Žádný nápad není špatný. Popusťte uzdu fantazii, protože i z toho nejšílenějšího nápadu na konci může vzniknout ten nejlepší.

V této fázi je potřeba, abyste sesbírali všechny nápady, jak by váš web mohl fungovat lépe. Vykročte ze své bubliny a zamyslete se nad tím, jak přemýšlí váš zákazník. Kde hledá prvky, jako je například tlačítko vložit do košíku nebo lupu na vyhledávání.

4. FÁZE – PROTOTYP

Z toho, co vám vzešlo z brainstormingu, vyberte 2–3 nejlepší nápady, které odpovídají potřebám uživatele. Ty převeďte do takové formy, abyste je mohli v další fázi otestovat. Pokud to je nějaký hmatatelný produkt nebo třeba mobilní aplikace, můžete si pomoct papírem, tužkou a nůžkami a prototyp si jednoduše vytvořit.

Když stále zůstaneme u tvorby a vylepšování webu, je v této fázi vhodné vytvořit jednoduchý wireframe webu (drátěný model webu). V tom si můžete navrhnout rozložení webu – tedy kde budou jednotlivé prvky umístěné a jak budou rozdělené jednotlivé stránky. To pak v další fázi můžete otestovat.

5. FÁZE – TEST

Když jste si vytvořili prototypy, můžete se vrhnout na testování na reálných uživatelích. Zjistíte tak, kde máte ještě mezery, co musíte vylepšit, nebo naopak to, co se uživatelům líbí a přijde jim užitečné.

V této fázi přichází na řadu testování webu. Jsou všechna tlačítka na správných místech a fungují tak, jak mají? Je pro zákazníka struktura webu logická a přehledná?

 

Prošli jsme 5 fází a máme vyhráno(?) Zdaleka ne – stává se totiž jen zřídkakdy, že hned po prvním kole vznikne dokonalý produkt, který odpovídá všemu, co zákazník potřebuje. A jeho potřeby se navíc časem vyvíjí. Tyto fáze je proto potřeba podle typu produktu nebo služby více či méně často opakovat.

Co číst, pokud se chcete dostat do hloubky design thinkingu

Zaujal vás design thinking natolik, že své znalosti chcete ještě více prohloubit? Podívejte se následující tipy na knížky:

The Art of Innovation – Tom Kelly

Tom Kelly vás v této knize nechá nahlédnout do uznávané firmy IDEO, která se zabývá designem a inovacemi. Kelly v ní popisuje strategie, které IDEO volí při designování inovativních produktů a služeb. A pokud i vy chcete vytvářet skvělé a užitečné produkty a služby, měli byste tuto knihu zařadit do vašich studijních materiálů.

Sprint: Jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech – Jake Knapp

Chcete se dozvědět, jaký proces vývoje produktů byl používán v některých projektech od Googlu? Pak si určitě přečtěte tuto knihu, která vám ukáže pětidenní proces řešení problémů, na které svým produktem nebo službou cílíte.

Designérem vlastního života – Bill Burnet a Dave Evans

Myslíte, že proces design thinkingu a myšlenkové procesy designérů lze uplatnit na lidský život? Pokud je vaše odpověď ano, máte pravdu. Tato kniha vám to ukáže. Můžete si díky ní nadesignovat svůj život a svou kariéru. A hlavně vás nasměruje k odpovědím na několik životních otázek.