Švýcarský psycholog Carl Gustav Jung poprvé použil slovo archetyp v roce 1919 při formování teorie lidské psychiky. Nakonec definoval 12 archetypů, skrz které vnímáme svět kolem nás. A platí to i pro značky či brandy. Přečtěte si, co přesně archetypy jsou, naučte se je navnímat a s jejich pomocí správně nastavit a prezentovat svůj brand. 

Archetypy značky

Obsah

Proč se archetypům věnovat 

Cílem každé značky by mělo být poznat a pochopit potřeby svých zákazníků. K uspokojování těchto potřeb by ostatně měly sloužit nabízené produkty nebo služby. Proto je i způsob komunikace vaší značky velice důležitým bodem firemní strategie

Archetypy představují srdce značek. Navazují se zákazníky kontakt a budují emoční pouto. Jakmile své značce přiřadíte jednu z archetypálních rolí a začne se chovat například jako Objevitel, Mudrc, nebo Milenec, lidé vás budou mít rádi a lépe se s vaší značkou ztotožní.

 

Archetyp Objevitel 

Objevitel usiluje o svobodu prostřednictvím zkoumání světa. Potřebuje dobrodružství a vždy zůstává věrný sám sobě. Značky, které se s ním ztotožňují, touží po něčem dosud nepoznaném a svým zákazníkům ukazují svou individualitu. Většinou jde o velmi ambiciózní značky s vysokými cíli – což většinou bývá svoboda a nezávislost

Značky: 

  • Amazon
  • Jeep
  • Virgin 
  • Go Pro 
  • Lonely Planet 
  • The North Face

Archetyp Objevitel

Archetyp Mudrc 

Mudrc se vždy snaží najít pravdu. Jeho cílem je porozumět světu pomocí své vlastní inteligence. Hledá informace a vědomosti, ale někdy je dokáže pouze studovat a nic s nimi nedělat. Značky v tomto archetypu věří, že hledáním pravdy můžou ze světa udělat lepší místo. Vyhýbají se dezinformacím a zavádějícím tvrzením. Mezi značkami v tomto archetypu často najdete muzea, vědce nebo zpravodajské stanice a noviny

Značky: 

  • TEDx
  • Google 
  • The New York Times 
  • 3M
  • CNN
  • The Wallstreet Journal 
  • National Geographic

Archetyp Mudrc

TIP na čtení: Co je to sales a marketing funnel a proč ho zahrnout do strategie firmy 

Archetyp Neviňátko 

Neviňátko je plné nekonečného optimismu. Jeho cílem je být šťastný a vždy se snaží dělat správné věci. Značky v tomto archetypu se vyznačují jednoduchostí, svobodou a štěstím. Často ale ignorují překážky, které jim ostatní staví do cesty. Tyto značky ztělesňují jednoduchost, zdraví, čistotu, důvěru a přírodní produkty

Značky: 

  • Dove 
  • Coca Cola 
  • Haribo 
  • Evian 

Archetyp Neviňátko

Archetyp Vládce

Vládce je mocný, zodpovědný a přebírá kontrolu. Rád vše řídí. Tento archetyp je typický pro luxusní značky. Ty svým zákazníkům ukazují budoucnost, ve které jim bude lépe. Jejich komunikace je autoritativní a mnohdy poukazuje na to, že jsou jedničky ve svém oboru. Často jsou tyto značky vnímány jako maskulinní

Značky:

  • Rolex
  • Mercedes
  • Louis Vuitton
  • Rolls Royce 
  • Porsche 
  • Hugo Boss

Archetyp Vládce

TIP na čtení: Brandmanuál – Proč je důležitý pro váš byznys? 

Archetyp Tvůrce

Tvůrce ostatní inspiruje, okouzluje a vytváří v nich pocit, že by chtěli tvořit stejně jako on. Tento archetyp je typický pro vizionářské a inovativní značky, které sice podporují sebevyjádření, ale zároveň se snaží ovládnout nějaký proces nebo oblast. Jejich cílem je pomocí nástrojů, které mají k dispozici, vybudovat lepší svět.

Značky: 

  • Apple 
  • Nintendo 
  • YouTube
  • Lego 
  • Canon
  • Adobe
  • Audi 

Archetyp Tvůrce

Archetyp Pečovatel 

Pečovatel staví na první místo druhé namísto sebe. Snaží se k ostatním přistupovat s úctou, velkorysostí, empatií, stabilitou a péčí. Značky v tomto archetypu vyzařují svou dobročinnost. Často jde o podniky, které se věnují ochraně majetku, života, zájmů lidí, vzdělání, výživě nebo dětským potřebám

Značky:

  • Pampers
  • Volvo
  • Danone
  • Nestlé
  • Activia

Archetyp Pečovatel

TIP na čtení: 3 jednoduché psychologické efekty pro lepší prodej 

Archetyp Kouzelník 

Kouzelník jde vstříc něčemu, co se zdá být nemožné. Snaží se základní zákony vesmíru využít k naplnění snů a cílů. Většinou jedná tak, aby z dané situace měli užitek všichni. Značky v tomto archetypu většinou svým zákazníkům slibují, že jim splní sny. Tyto značky fungují jako jakási vstupenka do nového světa a snaží se o umocnění “magických momentů.” Jejich vize jsou často považovány za nemožné. 

Značky:

  • Walt Disney
  • Polaroid
  • Pixar
  • Redbull
  • XBOX
  • Snickers

Archetyp Kouzelník

Archetyp Rebel 

Rebel rád riskuje a porušuje pravidla. Má rád radikální svobodu, ignoruje všeobecné normy a je přehnaně upřímný. Značky v tomto archetypu touží po jakémukoliv porušení pravidel. Často začínají debatu o různých tématech, vyjadřují protest a narušují společenský status

Značky:

  • Vans 
  • Vice 
  • Harley Davidson

Archetyp Rebel

TIP na čtení: Design Thinking – Metoda, ducky které mohou vznikat lepší produkty

Archetyp Hrdina

Hrdina je odvážný a snaží se zlepšit svět – a nic ho nezastaví. Značky v tomto archetypu se snaží stavět všemu zlému a bránit ohrožené skupiny. Tyto značky komunikují sebevědomě, odvážně a kompetentně. Mají mnoho společných znaků s archetypem Vládce, proto je někdy těžké je odlišit.

Značky:

  • Nike
  • Dell
  • BMW 
  • Guinness

Archetyp Hrdina

Archetyp Milenec

Milenec hledá vše smyslné, užívá si krásu a lásku. Jde mu o intimní vztah s lidmi. Značky v tomto archetypu jsou idealistické a vyvolávají emoce. Představují vše, co potěší smysly – krásné věci, dobrá jídla, vůně. Těmto značkám jde o to, aby se do jejich služeb nebo výrobků zákazník zamiloval. Nemají prostor na žádné ošklivé a špatné věci.

Značky:

  • Chanel 
  • Ferrero Rocher 
  • Victoria’s Secret
  • Alfa Romeo 
  • Nespresso

Archetyp Milenec

TIP na čtení: Luxusní, přátelská nebo dravá – Vyberte tu správnou barvu pro váš brand

Archetyp Kluk od vedle 

Kluk od vedle chce zapadnout mezi ostatní. Snaží se rozvíjet své ctnosti, chce prostě být v pohodě a nijak nevybočovat. Značky v tomto archetypu často tíhnou ke starým dobrým časům a tradičním hodnotám. Jejich produkty často naplňují základní lidské potřeby a jejich cílem je nastolení rovnosti a sounáležitosti mezi svými zákazníky. 

Značky: 

  • IKEA
  • eBay
  • Visa 
  • Volkswagen 
  • Hornbach
  • Levis

Archetyp Kluk od vedle

Archetyp Šprýmař

Šprýmař si chce užívat života a z každého okamžiku vytěžit maximum. Za každých okolností zůstává vtipný. Značky v tomto archetypu jsou požitkáři a jejich posláním je právě užívání života. Často jsou tu pro to, aby své zákazníky pobavili, nechtějí být nudní. Tyto značky touží po pozornosti. Mnohdy nejdou daleko k upravení pravidel nebo k politické nekorektnosti.

Značky:

  • Fanta
  • Skittles 
  • PlayStation
  • Ben & Jerry’s

Archetyp Šprýmař