Dobré zadání hned na začátku správně určuje směr projektu, zatímco to špatné umí práci hodně zkomplikovat až potopit. Jenže i vágní zadání nejprve nemusí vypadat vůbec špatně. S pokynem typu “Necháme to na vás” může grafik vytvořit naprosto cokoliv. Avšak pokud má klient nějakou vnitřní představu o podobě výsledku, s vysokou pravděpodobností se do ní tvůrce netrefí.

V ideálním případě zadavatel alespoň přibližně ví, co chce a potřebuje. Potom musí své představy grafikovi předat co nejlépe a v co nejpochopitelnější formě. Ty nejlepší příklady dobré praxe shrnujeme v tomto článku.

Blog - grafický design

Obsah

Brief 

Vzorový brief má obvykle připravený grafik či agentura, a vychází tak klientovi vstříc. Brief obsahuje soubor standardizovaných otázek, které mají o projektu zjistit co nejvíce informací. Může se ptát například na stanovený cíl, na klientovo publikum, způsoby použití výstupů, na související projekty, konkurenci a jiné důležité otázky, které hrají při tvorbě klíčovou roli. Mezi otázkami se pak může objevit i to, zda již existuje nějaký prototyp, návrh či inspirace.

Díky standardizované podobě briefu dostane obvykle tvůrce všechny zásadní informace a případná specifika se mohou doplnit navíc.

Víte, co chcete?

Všechny informace hned na začátku aneb každý detail se počítá

Připravte se, že se budeme ptát na váš brandmanuál, ve kterém najdeme všechny potřebné informace, nebo na jednotlivé prvky vašeho brandu. Pokud žádný brandmanuál nevlastníte, budeme se ptát primárně na používané barvy a písmo a budeme chtít vidět, co a jak už v rámci brandu používáte. V této fázi můžete také zmínit, co byste udělali jinak a s čím nejste na vaší značce spokojeni. Brand totiž není statický a může se vyvíjet.

Pokud ale brand tvoříme od nuly, budeme se ptát na vaše preference ohledně stylů a barev. Ano, je to spousta otázek, ale vy byste se v první řadě měli zeptat sami sebe. Co se vám líbí? Jak vidíte svou značku? Komu je určená? Pomůže nám to naladit se na stejnou notu a pochopit váš způsob přemýšlení.

Změna zadání při rozdělané práci bolí

Přečtěte si také: Vyzkoušeli jsme za vás: Podávejte zpětnou vazbu jasně a přehledně

Podklady v dobré kvalitě

Jak známo, „pletením exkrementu nástroj na popohánění koní nevznikne“. Když nejsou kvalitní vstupy, těžko z nich mohou vzniknout kvalitní výsledky.

Pokud jako klient dodáváte texty, je třeba si ověřit, že jsou bez pravopisných, stylistických a věcných chyb. Jsou mezi podklady fotografie a ilustrace? Ujistěte se, že vyhovují technickým požadavkům a mají potřebné rozměry. Pokud si nejste s podklady jisti, upozorněte na to a nechte si poradit.

Dobrou kvalitu samozřejmě očekáváme i v případě souborů s vašimi brandovými prvky, vzory nebo ikonami. A zásadní je logo. Zde platí: “Kolik formátů máš, tolikrát jsi člověkem”, proto si nenechávejte nic pro sebe a podělte se s námi o kvalitní podklady. 

Kvalitní podklady jsou k nezaplacení

Vše na jednom místě

Veškeré podklady poskytněte ideálně hned na začátku a na jednom místě. K dispozici je dnes už opravdu mnoho nástrojů na přenos a uchování souborů, například Wetransfer, Úschovna, sdílený Google Disk, One Cloud a další.

Když bude mít grafik všechny podklady od začátku pohromadě, bude se mu lépe pracovat. A když se bude grafikovi lépe pracovat, budete i vy spokojenější s výsledkem. Navíc obě strany budou mít přehled o tom, jestli něco důležitého nechybí.

Uchovávejte své logo ve vysoké kvalitě

Finální zadání

Věta typu “Začněte bez té fotky, potom ji doplníme” často pošle projekt směrem, kterým nejde nikdo rád. Už na začátku se grafik rozhoduje z nabízených možností pro nejlepší postup. Tím, že začne bez kompletního zadání, riskujete nechtěné komplikace. V některých případech lze takto začít a pak dotáhnout projekt jen s minimálními komplikacemi, ale mnohdy na úkor kreativity.

Snažte se proto neměnit zadání v průběhu tvorby, pokud to není vyloženě nutné. Jestli víte, že se instrukce mohou časem změnit, informujte o tom dopředu. Je pak snazší se domluvit, jak postupovat ve prospěch projektu.

Ten pocit, když klient schválí práci v celém rozsahu

Nepřehlédněte: Na co byste měli myslet při tvorbě obsahu

Nechte si poradit

Nechte si od tvůrce poradit. Grafik i agentura, stejně jako vy, chtějí, aby byl projekt úspěšný a dobře se vyvíjel. Ne všechny nápady klientů jsou realizovatelné nebo správné s ohledem na praxi a účel daného díla.

Když jde úvaha klienta dobrým směrem, chytáme se jí a dále na ní stavíme. V opačném případě vysvětlíme, co na nápadu nefunguje a navrhneme jiné řešení.

Ne všechny nápady jsou kompatibilní

Bonus: Pevně stanovený deadline a mezivýstupy

Deadline je nutné zlo. Když mají obě strany stanovené termíny pro dodávání informací, podkladů, výstupů a zpětné vazby, může projekt probíhat hladce. Důležité je dodat, že tyto lhůty je pak potřeba co nejlépe dodržovat.

Čím komplexnější projekt je, tím lepší je rozdělit ho na části (pro online kampaň to může být třeba nejprve návrh komunikačního stylu, následovaný klíčovým vizuálem a na závěr celá sada reklamních bannerů). Tímto postupem si obě strany mohou průběžně ověřovat, že si rozumí a že si předaly potřebné informace. I zde platí, že každá z těchto fází by měla mít předem stanovený harmonogram jak pro tvůrce, tak pro klienta.