Máte pocit, že e-mailingovým kampaním už dávno odzvonilo? Chyba! E-mailing patří mezi marketingové nástroje s největší návratností. Proč tomu tak je? A s jakými druhy e-mailů se nejčastěji můžete setkat? Na to vám odpoví tento článek.
Obsah
Co je e-mailing
E-mailing je marketingový přístup využívající přímé oslovení potenciálního zákazníka e-mailem. Umožňuje být osobní, je velice dobře měřitelný, a proto je považovaný za jeden z nejefektivnější online nástrojů dneška. Není žádným tajemstvím, že e-mailingové kampaně dnes dokážeme personalizovat. A to znamená nejen oslovení zákazníka jménem pomocí automatizace, ale také možnost přizpůsobení e-mailu nákupní fázi zákazníka.
Podle studií je personalizovaný e-mail 6x úspěšnější než jeho neosobní alternativa.
„Databázi“ našich kontaktů na sociálních sítích Facebook a Twitter vlastní jejich provozovatelé. A pokud budou chtít, mohou nám ji smazat. Oproti tomu seznam kontaktů, na který rozesíláme e-mailingové kampaně, je pouze náš (jen pozor na dodržování pravidel GDPR).
V porovnání s inzercí na sociálních sítích vítězí e-mailing v efektivitě zobrazení. Zatímco e-mail se zobrazí všem, kdo si ho otevřou, Facebook a Twitter ukážou vaše sdělení přibližně jen 5 až 15 % vašich fanoušků.
Hlavní výhody e-mailingu
- je to osobní médium
- dá se personalizovat
- jsme vlastníky našeho seznamu kontaktů
- je dobře měřitelný
E-mailing: základní formáty
E-maily můžeme rozdělit do dvou základních kategorií:
- marketingové
- transakční
Marketingové e-maily
Marketingové e-maily jsou sdělení, která slouží především ke komerčním účelům. Typicky se jedná o propagaci produktů a služeb, upozornění na slevové nabídky či novinky, automatizované e-maily apod. Obvykle marketingové e-maily rozesíláme na námi vybranou skupinu kontaktů. Cíl takového sdělení závisí vždy na účelu e-mailingu. Hlavním cílem marketingových e-mailů je dostat se do povědomí odběratelů a budovat s nimi dlouhodobé vztahy.
Mezi nejčastěji používané typy marketingových e-mailů patří newsletter, prodejní e-mail a opuštěný košík. Zatímco newslettery nemají typicky reklamní charakter a slouží především pro budování vztahu se zákazníkem, prodejní e-maily slouží, jak už název napovídá, k nabídce produktů. Velice efektivním způsobem, jak přilákat zákazníky zpět na váš e-shop, je tzv. opuštěný košík. Automatizovaná kampaň opuštěného košíku se zasílá zákazníkům, kteří přidali produkty do košíku, ale nedokončili objednávku. Při nastavení spouštěče (triggeru) automatizace je vždy dobré nejprve prozkoumat chování svých zákazníků na e-shopu. Pomohou nám v tom nástroje jako Google Analytics apod.
Přečtěte si: Google Tag Manager – webová analytika pod jednou střechou
Transakční e-maily
Oproti tomu transakční e-maily jsou spouštěny na základě prvotní interakce zákazníka. Všichni je určitě moc dobře známe. Jedná se například o uvítací e-maily, potvrzení objednávky, informaci o platbě či zásilce apod. Jedním z hlavních cílů transakčních e-mailů je okamžité informování zákazníka o provedené akci.
Jelikož se jedná o e-maily s relevantními informacemi, které příjemci potřebují a očekávají je, mají transakční e-maily vyšší míru otevření a prokliku. Přesto mnoho společností podceňuje jejich správné nastavení. Pokud dokážeme pomocí transakčních e-mailů usnadnit zákazníkovi celý proces objednávky, může nám to pomoci budovat cenný vztah zákazníka ke značce.
Transakční e-maily nemusí být nudné! I z běžného potvrzení objednávky se dá díky vtipnému copywritingu udělat e-mail, na který se bude každý těšit. Nebojte se při jejich tvorbě popustit uzdu fantazii, uvidíte, že se vám to vrátí.
Výzkum společnosti Experian ukázal, že transakční e-maily mají 8x vyšší open rate než ostatní typy e-mailů.