Efektivní využití prostoru. Přehled zboží či služeb na jednom místě. Živý web. Takové asociace lidé často připisují tzv. slideru na webových stránkách. A nejeden z našich klientů si proto přál slider (jinak také karusel či harmoniku) mít na úvodu svého webu. Ačkoli nástroj jako takový může být užitečný, zkušenosti a statistiky svědčí v mnoha případech proti jeho použití v záhlaví hlavní stránky. Také my jsme se už poučili a snažíme se používat efektivnější přístupy. Pojďme si shrnout, proč je takové použití spíše přežitek. A proč ho někteří UI specialisté označují dokonce za zlo.

Obsah

Jak vypadá webový slider

V první řadě se podíváme na to, s jakými typy sliderů se můžeme setkat. Následující přehled ukazuje ty karusely, jejichž použití je na svém místě na webu opodstatněné.

Foto-slider

Typicky ho používají umělci, kteří se chtějí pochlubit galerií svého portfolia. Jde v podstatě o webovou slideshow fotek nebo grafiky.

Textový slider

Textové slidery můžeme vidět například u přehledu referencí, kde se střídají citace spokojených klientů či partnerů. Někdy bývají doplněné i portrétem citované osoby, případně grafickým hodnocením, jako jsou hvězdičky apod.

Slider s grafikou a textem

S tímto tipem sliderů se setkáváme obvykle na e-shopech. Na hlavní stránce takto prodejce nabízí své top zboží typicky pomocí fotky a popisku, případně i s různými lákavými štítky. Jak vidíte na ukázce, dá se použít i pro přehled případových studií.

Výhody slideru

Základní výhody jsme naznačili už v úvodu. Asi nejčastěji skloňovaným benefitem (ačkoli zdánlivým, jak se dočtete níže) je možnost prezentovat na jednom místě několik položek (zboží, služeb), aby byly pro návštěvníky dobře viditelné. S tímto záměrem provozovatelé webů umisťují slidery navrch hlavní stránky, kterou obvykle otevře největší podíl návštěvníků.

Zastánci sliderů dále vyzdvihují možnost ušetřit prostor, a tudíž umístit na jednu obrazovku více věcí. Tvrdí také, že slidery fungují jako interaktivní prvek webu, který jeho uživatelé mohou ovládat. Další zase oceňují sdružení obrazových prvků na jedno místo s cílem minimalizovat odvádění pozornosti o textů v dalších částech stránky.

Na první pohled se zdá, že tyto argumenty jsou opodstatněné. S vědomím, jak se návštěvníci webů chovají ve skutečnosti, se úhel pohledu mění.

Nevýhody slideru

Kritikové argumentují, že slidery jsou matoucí, protože zobrazují uživatelům několik možností na jednom místě, přičemž všechny chtějí mít stejnou váhu či důležitost. Jelikož UX je o činění rozhodnutí, cokoliv, co působí zmatení, by se mělo potlačit.

Pozornost jen na prvním slidu

Začněme vyvrácením hned prvního bodu mezi uvedenými výhodami. V našem článku o patičkách webů jsme vám ukázali, že uživatelé mají tendenci často ještě před úplným načtením stránky sjíždět dolů. Obvykle tak z úvodního karuselu vidí pouze první slide a dalších už si nevšimnou. „Neviditelnost“ pozdějších slidů potvrzuje i tento test internetových stránek univerzity v Notre Dame. Ukazuje, že ze 3,76 milionu návštěv hlavní stránky pouze 1 % lidí kliklo na slider a z toho téměř 90 % bylo na prvním slidu.

Slider snižuje konverzi

Podle statistik e-shopy vystavující přehled hlavních položek mají lepší výsledky, pokud tato lákadla rozmístí vedle sebe. Použití karuselu se v tomto případě neosvědčilo portálu Booking, a tak zůstali u dlaždicového přehledu destinací.

Slider se hýbe

Lidé si zvykli, že co se na webu hýbe, je obvykle lepší ignorovat, protože to připomíná reklamu.

Lidé nestíhají vnímat

Když už návštěvník věnuje obsahu slideru pozornost, začte se do jeho textu nebo si prohlíží obrazové sdělení, slider se automaticky po několika sekundách posune a zobrazí další obsah. Pokud s tím člověk nepočítá, je to pro něj přinejmenším otravné. Musí ručně přepnout na předchozí obsah, nebo naštvaně přesune svou pozornost jinam. Je sice možné uzpůsobit dobu setrvání jednoho slidu, ale to už je náročnější na koordinaci a vývoj a příliš dlouhá doba zase odradí ty, kdo čtou rychleji, nebo je obsah nezaujal.

Slidery zatěžují web

Klasický slider, to je série obrázků, které spotřebují určitá data. To se projevuje na rychlosti načítání webu, na což jsou hákliví nejen uživatelé, ale i vyhledávače, u kterých vám to kazí SEO. Při pohledu na výrazný nepoměr viditelnosti jednotlivých slidů je takové omezení zcela zbytečné.

Všichni chtějí být první

Použití slideru bývá důsledkem toho, že se představitelé společnosti nemohou rozhodnout, čím se chtějí nejvíce prezentovat. Jindy se zase chtějí různá oddělení firmy ukázat hned v úvodu webu. A i když to tak ve skutečnosti nemusí být, uživatelé si tento dojem dokáží vytvořit sami.

Slidery nemusí fungovat na mobilu

Pokud si vymyslíte pěkný slider pro počítačové rozhraní, nemusíte mít zcela vyhráno. Spousta uživatelů totiž vaše stránky uvidí na mobilním zařízení a ne vždy mají tyto prvky dobrou responzivitu. V důsledku je potřeba pro mobilní zobrazení vyřešit alternativní podobu prezentace.

Když už slider musí být

Nastavte správné pořadí

Pokud provozujete například e-shop, zaměřte se první slidem na nejširší množství zákazníků a postupně přecházejte ke konkrétním produktům.

Nezapomeňte na navigační prvky

Mít na webu slider, který přechází mezi položkami pouze automaticky, je pro uživatele nepříjemné. Dejte jim možnost přepínat mezi slidy podle jejich vůle, ať se můžou posunout dál nebo vrátit na předchozí grafiku, která je zaujala. Jako navigační prvky můžete použit šipky vlevo a vpravo, bodová tlačítka pod sliderem znázorňující počet slidů i pořadí toho aktuálního, případně miniatury všech slidů v pořadí. Slider by se navíc neměl sám přepnout, pokud na něj má uživatel najeto kurzorem.

Přizpůsobte timing obsahu

Spočítejte si, za jakou dobu je návštěvních schopný přečíst si text jednoho slidu nebo přijmout jeho obrazové sdělení, a podle toho nastavte rychlost automatických přechodů. Ideálně by měl mít každý slide 5-7 sekund a vlastní načasování podle svého obsahu.

Upozorněte na změnu slidu

A protože někteří lidé jsou ve vnímání pomalejší nebo jejich pozornost může něco rozptýlit, upozorněte je, že se blíží automatické přepnutí. Použijte k tomu například načítací lištu pod sliderem.

Myslete i na uživatele smartphonů

Nezapomeňte, že na mobilních zařízeních lidé používají jednotlivé prvky webu jinak než na desktopu a jsou zvyklí „swipovat“ – tedy posunovat se webem posunem prstů po displeji. Umožněte jim proto ovládat takto i slider, aby nemuseli hledat navigační šipky.