Patička webu obvykle nepřitahuje příliš pozornosti jako prostor pro něco extra důležitého. Pro některé webdesignery je to spíše plocha pro odložení nedůležitých prvků, opakování odkazů z hlavního menu a vlastního podpisu, aby každý viděl, kdo daný web vyrobil. Opravdu se ale nedá s patičkou vykouzlit něco víc? My si myslíme, že určitě ano.

Obsah

Co je patička webu?

Patička webu je, jak už samotný název napovídá, spodní část webu. Ta, která zpravidla ukončuje stránku. Je to prostor pro kontaktní informace, navigaci na webu, důležité odkazy, nejčtenější články nebo nejnavštěvovanější produkty, pokud se jedná o e-shop. A kromě toho všeho je také významným teritoriem pro posílení SEO webu.

Jak viditelná je patička?

Statistika ukazuje, že návštěvníci webů mají velkou tendenci sjíždět na hlavní stránce hodně nízko. Často ještě před tím, než se jim stránka zcela načte. Níže uvedený graf společnosti Chartbeat ukazuje, jaký podíl návštěvníků vidí určitou část hlavní stránky, a to měřením počtu pixelů od horního okraje. Vyplývá z něj, že nejvíce návštěvníků vidí oblast nad tzv. zlomem strany – to je spodní hranice stránky, kterou vidíte po jejím načtení, aniž byste se posunuli níže. Návštěvníci scrollují tisíce pixelů dolů, a tak téměř žádná patička není příliš nízko na to, aby nebyla vidět.

7+ prvků, které můžete umístit do patičky

Kontakt, adresa – pokud chcete svým návštěvníkům usnadnit kontakt s vámi, měly by kontaktní údaje být snadno viditelné bez nutnosti se k nim složitě proklikat. V patičce tak nezapomeňte uvést adresu, kde vás je možné najít, telefonní kontakt, e-mail, a pokud máte prodejnu nebo provozovnu, tak sem klidně dejte i vaši otevírací dobu. Nezapomínejte ani na aktuální a funkční mapu.

Sociální média – dá se říct, že kdo dnes není na sociálních sítích, jako by nebyl. A to se týká i firem. Pro rychlejší propojení s vašimi webovými návštěvníky jim tyto sítě ukažte na první dobrou.

Newsletter – abyste se mohli zákazníkům pravidelně připomínat, využívejte newslettery. Zpravidla ke konci home page (ne vždy úplně nutně až v patičce) nabídněte návštěvníkům možnost zůstat s vámi v pravidelném kontaktu a získávat e-maily s novinkami, akcemi nebo pozvánkami na události.

Výzva k akci – když už si návštěvník váš web prohlédl a dostal se na pomyslný konec v podobě patičky, je fajn mu zde nabídnout možnost nějakého feedbacku. Také můžete udržet s návštěvníkem kontakt pomocí newsletteru (sběr e-mailů) nebo rychlý kontakt či proklik do nabídky produktů.

Copyright – je to forma ochrany vašeho vlastnictví a má rozhodně své pevné místo na webu. Oznámení autorských práv obvykle zahrnuje symbol ©, rok vydání a jméno vlastníka.

Podmínky užití – není nutné je uvádět u všech druhů webů, ale pokud už něco takového na svém webu máte, patička je tím správným místem, kam je dát.

Ochrana osobních údajů – v dnešní citlivější době je dobré mít na webu rovnou informace, jak své návštěvníky a jejich osobní údaje chráníte.

Čím udělat vaši patičku výjimečnou?

Vyhledávací box – obvykle se vyhledávací pole pro fulltextové prohledání webu nachází ve vrchní části stránky. Proč ho dávat do patičky? Protože když někdo něco hledá, projde si web, scrolluje a proklikává podstránky. Takto může návštěvník v některých případech horní menu ztratit. V patičce tak dáte lidem možnost vyhledat si cokoliv, co se jim zatím nepodařilo najít vlastními silami.

Podstránky – v patičce nemusíte jen dublovat horní hlavní menu. Patička vám dává možnost umístit proklik přímo na konkrétní produkt či službu nebo zde můžete vypsat zajímavé novinky z blogu. Nemusíte se přitom omezovat počtem položek – tzv. fat footer, kdy se vám do patičky vejde opravdu velký počet odkazů, slouží k rychlé navigaci a dobře pojmenované odkazy navíc vylepšují SEO.

Branding, grafický prvek nebo fotka – patička nemusí být jen shluk odkazů na jednobarevném pozadí. Můžete zajímavě zakomponovat texturu, grafické prvky nebo třeba fotku (týmu, ředitele…). Trochu se tím odlišíte a dobře zvolenou fotkou se navíc otevřete svým potenciálním klientům.

Certifikáty, ocenění, členství – pokud jste vyhráli nějakou cenu za produkt či službu, vysloužili jste si certifikaci nebo jste členy určité organizace, byla by škoda, kdyby se o tom návštěvníci vašeho webu nedozvěděli. Podobnými údaji se pochlubte právě v patičce. Tam je totiž přehlédne jen málokdo, a vy tak efektivně komunikujete velký kus vašeho know-how. My v UNIFERu se aktuálně můžeme pochlubit štítkem Google Partner, certifikací Mergado a členstvím v Asociaci pro elektronickou komerci.