Chcete se svézt na aktuálním zájmu o olympijské hry? Třeba na profilu vaší firmy podpořit české sportovce, pogratulovat jim nebo poděkovat za výsledky a výkon? Nedělejte to! Hrozil by vám citelný postih.
Obsah
Bez povolení to nejde
Pokud nejste oficiálním partnerem Olympijských her nebo Českého olympijského týmu a nemáte svolení od Mezinárodního či Českého olympijského výboru nebo jeho marketingové agentury Česká olympijská, nesmíte pro komerční účely používat celou řadu slov nebo jiných odkazů k olympijským hrám a symbolům. Patří mezi ně slova olympiáda nebo olympijský, dále názvy sportovních institucí Český olympijský výbor, Český olympijský tým, Český klub olympioniků, Česká olympijská akademie ad. nebo symboly jako je olympijská vlajka, olympijské kruhy či olympijský oheň.
Hashtag vás nezachrání
Specificky pro každou olympiádu se pak k základním „zakázaným slovům“ přidávají i aktuální slovní spojení. Pro letošní ZOH tak přibývá na seznam výrazů třeba Beijing 2022. A pozor, nezachrání vás ani použíti hashtagu, např. Sledujeme #olympiadu v Pekingu. #Beijing2022.
Na co jiného byste měli myslet při tvorbě obsahu, si přečtěte v tomto článku.
Pravidlo 40
Všechno to vychází z tzv. Pravidla 40 Olympijské charty, které v českém překladu zní: „Závodníci, funkcionáři a další členové výpravy na olympijských hrách mohou dovolit, aby po dobu trvání olympijských her byly jejich osoby, jména, vyobrazení nebo sportovní výkony využívány k reklamním účelům v souladu se zásadami stanovenými Výkonným výborem MOV.“
Cílem je zamezit nadměrné komercializaci olympijských her a zachování jejich integrity. Jak moc se toto skutečně daří, je jiná věc. Toto pravidlo dopadá i na samotné sportovce, kteří mají omezené možnosti, jak sdílet fotky a videa svých sportovních výkonů nejen na sociálních sítích. A v minulosti už se proti tomu řada z nich ozvala.
Platí to i pro sportovce a jejich sponzory
Povolení k používání olympijské symboliky se dotýká i samotných sportovců, kteří na Hrách zápolí. Reklamu, ve které by se objevil některých ze symbolu OH mohou dělat jen s předchozím povolením. Stejně tak pokud jejich sportovní výbavu zdobí logo sponzora, který nemá co do činění s Olympijskými hrami nebo jejich organizátory, toto logo musí odstranit nebo přelepit. Stalo se to i zlatému akrobatickému lyžaři ze Salt Lake City Aleši Valentovi.
Své si už zažil i jeden významný český pivovar. V televizní reklamě, kde podnik vystupoval z pozice partnera českého hokeje, se autoři pokusili obejít pravidla použitím výrazu „hokejiáda“ a rekvizitou v podobě svazku zapálených hokejek. Výsledkem byla sankce 2 a čtvrt milionu korun.