196 miliard korun přesáhly celkové obraty českých e-shopů v uplynulém roce, což je oproti roku 2019 skok o 26 %. Jak jsme psali loni, Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tehdy očekávala meziroční nárůst mezi 10 a 15 %. Zásah celosvětové pandemie ale všechny zaskočil a očekávání výrazně překonal.

Blog - e-commerce

Obsah

Nárůst obratů ve stovkách procent

Česká e-commerce v oblasti prodeje zboží zažila velmi úspěšný rok, i když koronavirová krize se e-shopům také nevyhnula. Přesto je však zřejmé, že internetové obchody v tomto náročném období uspěly,“ zhodnotil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. A tak zatímco třeba hospodští a hoteliéři počítali ztráty a v mnoha případech museli své podniky zavřít, provozovatelé online obchodů zaznamenávali nárůsty obratů až ve výši stovek procent. Za důležitý faktor úspěchu považuje Vetyška také flexibilitu dopravců, na kterých jsou trh i domácnosti spoléhající na online prodejce závislí.

Úspěch online prodeje potravin

A které kategorie zboží byly v kritickém roce nejúspěšnější? APEK na přední příčky řadí potraviny, léky, drogerii a zboží denní spotřeby. Stále velkou porci nákupů online zaujímá elektronika. Uzavření kanceláří a využívání homeoffice ovlivnilo oblibu techniky pro online komunikaci a práci na dálku.

Více než polovina Čechů nakoupila zboží v souvislosti s koronakrizí od října do prosince 2020. Kupovali vybavení domácnosti, v nichž trávili více času, zboží denní spotřeby nebo věci pro rozptýlení. Vyplývá to z průzkumu APEK a agentury Nielsen Admosphere. „I přes takřka skokový růst očekáváme, že e-shopům se bude dařit také v roce 2021. 55 % respondentů našeho výzkumu uvedlo, že i do budoucna bude nakupovat na internetu více, než tomu bylo v minulosti,“ podotkl Jan Vetyška.