„Máte brandmanuál?“ Pro někoho řečnická otázka, spousta značek ho ale pořád nemá. Co když existuje něco, co vám výrazně pomůže odlišit se od konkurence? Jak docílit toho, abyste byli tím známým nakousnutým jablkem…? Slyšeli jste už o Halo efektu?
Obsah
Halo efekt
Kognitivní zaujatost zvaná „Halo efekt“ hraje roli při přemýšlení spotřebitelů o značkách. Například když na nás jeden zástupce firmy zanechá příznivý dojem, máme tendenci vidět v dobrém světle celou firmu.
Pokud vaše značka udělá dobrý dojem, zákazníci budou předpokládat, že vaše produkty a služby jsou kvalitní a důvěryhodné. Pokud však značka zanechá špatný dojem, spotřebitelé budou předpokládat nízkou kvalitu ve srovnání s konkurencí (i když to nemusí být pravda).
Brandmanuál může pomoci naklonit “Halo efekt” ve váš prospěch.
Co je to brandmanuál?
Brandmanuál je soubor idejí a pravidel, který popisuje a definuje, jak vaše značka vypadá a jak se prezentuje, případně co reprezentuje. Obecně můžeme brandmanuály rozdělit do dvou částí:
- identita značky: obsahuje vizi, poslání a základní hodnoty značky
- aktiva značky: logo, barvy, fonty a jiné vizuální standardy
S brandmanuálem pracují hlavně designéři, aby se ujistili, že používají správný font, barvu či verzi vašeho loga. Brandmanuál je ale mnohem víc. Jak už samotné slovo manuál napovídá, je to návod pro každého, kdo má vaši značku nějak (re)prezentovat. Definujte si třeba, jaké montérky má nosit skladník ve vaší firmě. Může v něm být napsáno opravdu cokoli, co je pro vás důležité. Například na propagační fotky s drinkem MANA se nedostanete, pokud jste moc mladí nebo až příliš potetovaní.
Proč je důležité mít brandmanuál?
1. Konzistence
Konzistentnost je klíčem k jedinečné identitě značky. Dodržování brandmanuálu vytváří silnou identitu značky, která pomáhá uživatelům pochopit, co vaše firma komunikuje. Dodržovat pravidla brandmanuálu znamená být hrdý na detaily vaší značky. Podívejme se například na velmi konzistentní prvky brandmanuálu Nike Pro Services.
2. Rozpoznatelnost
Co dělat, aby byla vaše značka rozpoznatelná? Zabere to spoustu času a úsilí, ale vaše značka se může šířit rychleji, pokud budete dodržovat brandmanuál. Vraťme se na chvíli ke značce Apple. Co si pod ní představíte? Ať už je to nakousnuté jablko nebo elegantní šedý notebook, to obojí je součástí jejího brandmanuálu a podílí se na brand awareness.
3. Standard
Brandmanuál vám pomůže vytvořit soubor pravidel, která je nutno dodržovat. Jsou to standardy, na které se můžete odvolávat při používání vaší značky. To zahrnuje nejen barvy, které lze použít pro vaši značku, ale také celkový vzhled a dojem z prvků značky. Může se stát, že při aplikaci značky narazíte na situace, na které brand manuál nemyslel. V takovém případě je dobré brandmanuál rozšířit o nové pravidlo. Jako obvykle platí, že pravidel by nemělo být příliš.
4. Ucelená zpráva
Značka sestává z mnoha prvků, které musí vysílat ucelenou zprávu. Proto by měl být grafický designér, webový designér a autor obsahu na téže vlně. To je možné, pokud velmi jasně chápou brandmanuál.
5. Šetření času
Vy jako majitel firmy namísto neustálé kontroly ušetříte svůj drahocenný čas předáním jasného brandmanuálu, který musí dodržovat každý zaměstnanec. Když odpadnou zbytečné kontroly a dotazy, více času získají i zaměstnanci, kteří mají na starost komunikaci firmy nebo tvorbu grafiky.
6. Vyhnete se zmatku
To, že ne příliš mnoho lidí používá brandmanuál, neznamená, že tomu tak bude vždy. Chcete-li rozšířit svou společnost nebo jen přidat jednoho zaměstnance, potřebujete něco, co udrží vaši značku konzistentní a soudržnou. Svou značku znáte jako vlastní dlaň, protože jste ji vytvořili. Nový zaměstnanec nebude znát pravidla identity vaší značky, alespoň ne hned.
Pokud si myslíte, že dobrý design je drahý, měli byste se podívat na cenu špatného designu.
– Ralph Speth, CEO Jaguar Land Rover