Vyhledávání pomocí služby Google využívá dle statistik na českém internetu 75 % uživatelů. 24 % preferuje Seznam a zbylé procento se dělí mezi Bing a Yandex. Proto by většinu českých uživatelů internetu a zejména ty, kteří internet používají k podnikání, mělo zajímat, jak se vyhledávač Google proměňuje. Konkrétně to, co se skrývá pod zkratkou SERP.

Obsah

Co je SERP?

SERP neboli “search engine results page” je stránka, na které se zobrazí výsledky vyhledávání. Ve verzi pro počítače prošel SERP od googlu v posledních měsících několika změnami, které internetový gigant již dříve testoval na mobilních zařízeních.

Přehled změn v zobrazení výsledků s Google

Změna zobrazení reklamy

V předchozích podobách výsledků vyhledávání se placené výsledky od těch organických odlišovaly pomocí žlutého pozadí. Později je pouze doprovázel zelený štítek s nápisem “Reklama” a nyní je toto slovo zobrazeno pouze černým tučným písmem. To zhoršuje některým uživatelům orientaci v tom, co je organické a co placené vyhledávání. Proč to Google udělal, je asi zřejmé – pokud půjde reklama hůře rozeznat, bude do ní více firem chtít investovat, a Google tak bude vydělávat.

Změna pozice “navigace na webu”

Již nějakou dobu se ve vyhledávání zobrazuje i to, ve které úrovni struktury webu se daný výsledek zobrazuje. Dříve se tato struktura objevovala pod titulkem výsledku, nyní se však zobrazuje nad ním. Tato změna je pro rozeznávání organického a placeného výsledku krok k lepšímu. Uživatel si totiž dokáže lépe představit, zda na dané stránce najde, co potřebuje.

Jak využít SERP ke zviditelnění webových stránek?

Stránka s výsledky vyhledávání od googlu nabízí několik možností, jak se hezky zviditelnit, aniž byste museli platit za reklamu.

Informace o firmě v pravé části vyhledávání

Pokud vyplníte informace o vaší firmě v sekci Google business a tento účet propojíte s vaším webem, získáte při vyhledávání hned dvě výhody současně. Nejen že se informace o vaší společnosti zobrazí v přehledném formátu v pravé části stránky (na mobilní verzi hned nahoře), ale Google také takto provázané výsledky zvýhodňuje a zobrazuje je o něco výše, ne-li úplně nahoře.

Správně strukturovaná navigace

Přehlednost je důležitá už od základu. Díky správně strukturované navigaci webu (ale i jeho kódu) se uživateli při vyhledávání nezobrazí pouze stránka, která je pro něj nejrelevantnější vzhledem k vyhledávání, ale tak se mu přehledné zobrazí také další části vašeho webu. Tím pádem je pravděpodobnější, že uživatel na některý z nich klikne. Je nutné dodat, že strukturovaná navigace se zobrazí pouze u prvního výsledku vyhledávání. Proto je prvně potřeba docílit toho, že se budete na prvním místě zobrazovat.

Mobilní vs. Desktopové vyhledávání

Po změnách, které Google provedl ve své desktopové (počítačové) verzi vyhledávání, se nyní tato podoba SERP moc nevymyká od její mobilní verze. Liší se pozicí informací o firmě, která je na smartphonech a tabletech úplně nahoře. Navigace na webu se pak v mobilní mutaci nezobrazuje v mřížce, ale formou odkazů pod sebou. Google však své změny zpravidla nejprve testuje na mobilních uživatelích, a tak je možné, že se v nejbližší době vzhled opět od sebe bude lišit. Všimněte si také, že u mobilního vyhledávání některé stránky doprovází ikonka s bleskem symbolizujícím funkci AMP. Tu jsme vám představili v jednom z minulých článků.