Od založení sociální sítě Facebook už uběhlo pěkných pár let. I když třeba mohl tehdy vypadat jako dočasný trend mladých, rozrostl se do dříve nepředstavitelných rozměrů. Jak se složení uživatelů v čase vyvíjelo a kdo ho dnes vlastně využívá nejvíc?
Obsah
Facebook není pro starý
Vznik Facebooku se datuje do roku 2004, tehdy ho jako původně studentskou síť spustil dvacetiletý Mark Zuckerberg. Asi těžko si představoval, že ho o více než 15 let později bude aktivně využívat přes 2,91 miliardy uživatelů měsíčně a stane se každodenní součástí jejich života.
V posledních letech se však stále častěji objevují hlasy, které Facebook označují za stárnoucí platformu nebo jako “sociální síť starých”. Mediální titulky občas zkreslují pravdu o tom, kdo skutečně Facebook v dnešní době používá. Navzdory různým článkům, které předpovídají Facebooku vymření a nezájem mladých uživatelů, statistiky hovoří jasně – mladých je na Facebooku stále převaha.
Pojďme se na to podívat trochu blíže.
- V roce 2022 je ze všech uživatelů 59,1 % mladších 35 let.
- V minulém roce dosahoval medián věku uživatelů 31 let.
- Demografická skupina od 18 do 24 let je na Facebooku druhou nejpočetnější. Tou první jsou uživatelé ve věku od 25 do 40 let.
- Facebook je celosvětově nejpoužívanější sociální sítí, počet uživatelů navíc neustále roste, v minulém roce to bylo o 6,2 %.
Pravdou je, že skupina starších uživatelů Facebooku stále nabírá na síle. Z počátku zastupovali jen nepatrnou část, dnes se v prostředí sociální sítě pohybuje zhruba 10 % uživatelů starších 55 let. Pokud bychom do “starších” troufale zahrnuli uživatele už od 45 let, pak by to bylo něco málo přes 20 %. Stále jsou však, ve srovnání s mladšími uživateli, ve výrazné menšině.
Mladí na Facebooku stále jsou, mění se však jejich chování
Uživatelé jsou stále pasivnější
Prostředí sociální sítě se od jejího vzniku stále mění a odlišuje se i aktivita uživatelů. Konkrétně dochází v tomto ohledu k určitému útlumu a uživatelé stále více inklinují k pasivnímu užívání. Možná vás to překvapí, ale výzkumy ukazují, že typický globální uživatel za 30 dní „olajkuje“ pouze jedenáct postů. Na tuhle statistiku si vzpomeňte, až vám zase bude připadat, že o váš příspěvek není zájem, protože nesbírá žádné lajky.
Zapojení se také liší dle věku ale i pohlaví. Zapojují se více ženy, ty navíc také častěji klikají na reklamy. Jsou to pak ale právě mladí uživatelé, kdo snižují statistiky zapojení, protože celkově aktivita klesá hlavně u nich. Rozdíl je také ve způsobů používání Facebooku. Zatímco drtivá většina mladých do 30 let navštěvuje Facebook z mobilu, ve věkové skupině 60+ zase vede notebook.
Statistiky spojené s využíváním Facebooku a představa o složení jeho uživatelů není pouze nějakou zajímavostí nebo nepodstatným číslem. Informace jsou především velmi užitečné v efektivním a správném vytváření marketingové strategie. Prozradí vám, zda se na Facebooku pohybuje vaše cílová skupina a s jakým publikem máte na sociální síti vlastně tu čest.
Přečtěte si také, jak se změnily Google Ads za 20 let existence.
Srovnání s Instagramem a TikTokem
Pokud se podíváte na samostatné statistiky Instagramu nebo TikToku, i vás nejspíš na první pohled napadne, že “sem utekli všichni ti mladí”. Pravdou je, že na těchto sociálních sítích opravdu převažují mladí uživatelé, přece jen jich je ale stále stejně nejvíce na Facebooku.
Instagram měl v celkovém počtu na konci roku 2021 po celém světě téměř 1,2 miliardy uživatelů, což je méně než polovina těch facebookových. TikTok v posledních letech výrazně zesílil a vyšplhal se až na 1 miliardu uživatelů. Na Instagramu dominují uživatelé do 25 let, kterých je přes 38 %. TikTok má tu největší věkovou skupinu ještě mladší – 32,5 % jeho uživatelů ještě ani nedovršilo 20 let. Naopak uživatelé nad 50 let zde zastupují téměř zanedbatelné jednotky procent.