Že je v dnešní době téměř povinnost mít rychlý web, už snad nikdo nezpochybňuje. Ještě více přesvědčení o nutnosti dbát na rychlost vašich webových stránek budete po přečtení tohoto článku. Představíme vám nejdůležitější parametry rychlosti, které je dobré sledovat, a osvědčené nástroje, které rychlost webů umí měřit.
Obsah
Proč byste měli mít rychlý web
Rychlost webu má přímý i nepřímý vliv na váš byznys. Dle statistik společnosti Google, která data o rychlosti a návštěvnosti webů shromažďuje, většina uživatelů (53 %) web opustí, pokud se nenačte do tří vteřin. Dále pak uvádí, že máte o 24 % větší šanci, že na webu uživatel zůstane, pokud splňuje takzvané Web Vitals. O těch se dozvíte víc, když budete číst dál. Společnost Walmart pak prováděla řadu testů, při kterých zjistila, že každé zpomalení stránek o jednu sekundu zhoršuje konverzi stránek o 2 %.
Významný vliv má rychlost i na to, zda váš web někdo najde nebo ne. Google, který na českém internetu obstarává 81 % vyhledávání, již nějakou dobu rychlejší stránky ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje. A od letošního roku, se tak děje ještě více.
Pokud máte ke svému webu spuštěné reklamní kampaně přes Google Ads, má rychlost webu vliv i na tuto službu. Díky rychlejšímu webu budete mít lepší pozici a nižší cenu inzerátu, který zákazníky na váš web přivede.
Tím jsme si shrnuli nejdůležitější důvody, pročo rychlosti webu věnovat čas a peníze. Ale jak zjistit, jestli je váš web dostatečně rychlý? A co vlastně sledovat? Pojďme se na to podívat.
Na co se zaměřit při měření rychlosti webu
Web (core) vitals
Web vitals je sada metrik, které Google představil v květnu letošního roku jako ty nejdůležitější pro měření uživatelského vnímání webu. Ty tedy vyhledávač zajímají a je vhodné je optimalizovat jako první. Metriky jsou celkem tři a jsou jimi LCP, FID a CLS.

LCP (Largest Contentful paint)
Tato metrika nám říká, ve který moment prohlížeč vykreslil největší prvek v aktuálním viewportu (viditelné ploše webu). S touto metrikou byste se podle googlu měli vejít do 2,5 vteřiny. LCP přináší do světa měření rychlosti webu konečně metriku, která vám umožní změřit, kdy se načte nejdůležitější část stránky. Ve většině případů je totiž ten největší zároveň tím nejdůležitějším prvkem.
FID (First Input Delay)
Metrika FID měří dobu od okamžiku, kdy uživatel poprvé provedl nějakou akci na vašem webu (pozn.: scroll a zoom se mezi ně nepočítají) do bodu, kdy prohlížeč tuto událost obsloužil. Jde o velmi podobnou metriku TTI (Time to interactive) s tím rozdílem, že FID se dá měřit pouze na reálných uživatelích (nejde údaj vypočítat podle chování robota).
Malou záhadou zůstává, jak Google tato data vyhodnocuje, jelikož je rozdíl, když uživatel provede interakci na stále se načítající stránce a na již načtené stránce. Nicméně abyste měli skóre v kategorii „dostatečné“, měl by váš web vykazovat hodnoty FID pod 100 milisekund, což je limit, který je považován za hranici okamžité reakce.
CLS (Cumulative Layout Shift)
Poslední z web vitals metrik je metrika CLS. Tato metrika měří to, jak moc se stránka mění během jejího načítání. Počítá se jako součet všech neočekávaných pohybů na stránce. Toto je pro uživatele nepříjemné například v situacích, kdy je začtený do nějakého článku, do nějž se po určité době dosadí reklamní banner. Když tento banner neměl na stránce vyhrazené místo, celý článek tím pádem poskočí a uživatel “ztratí nit”. V horším případě může uživatel kvůli takovému poskočení nechtěně zrušit objednávku místo toho, aby ji potvrdil.
Jakými nástroji měřit rychlost webu
Na měření rychlosti webů existuje několik nástrojů a každý vám ukáže trochu jiné výsledky. Pro základní přehled doporučuji používat nástroj přímo od Googlu – PageSpeed Insights –, který vám všechny zmíněné metriky zobrazí. Pokud má váš web dostatečně velkou návštěvnost, ukáže vám dokonce tato data přímo na reálných uživatelích. Jestliže dostatečnou návštěvnost na webu nemáte, vygeneruje vám data aspoň synteticky.
Poměrně nový, ale zajímavý je nástroj pagespeed.cz, který vám nejen poskytne údaje o tom, jak si vede váš web, ale také vám umožní změřit několik URL adres najednou, a porovnat tak váš web například s konkurencí.
PageSpeed Insights
Nejdůležitější je v tomto nástroji samozřejmě celkové skóre. Cokoliv nad 75 procent je dobré, ale váš web by si i tak zasloužil zrychlení.
Pak jsou důležité sekce Data fields, kde vidíte údaje na reálných uživatelích, pokud máte dostatečnou návštěvnost. A pole Laboratorní data, kde vidíte výsledky syntetického měření.

Nejlepší je samozřejmě mít všechny tyto položky v tabulce zelené, ale největší váhu má pro Google právě výše uvedená trojice – LCP, FID (TTI) a CLS.
Nástroj vám pak navrhuje také příležitosti, které by vašemu webu mohly pomoci skóre zlepšit. Pokud nejste technicky zdatní, obvykle tato data budete muset předat developerovi vašeho webu, protože sami s nimi moc nezmůžete. Naopak každý zkušenější developer by si s nimi měl poradit.