Výčet pracovních pozic Ondry Přikryla, našeho UNIFER ALUMNI, vydá na dva řádky: Head of Marketing pro JetSurf USA, Director pro MotoSurf America, Co-founder Minutového řečníka a Founder podnikatelských campů Proactive Mind. Při práci část roku tráví za oceánem, část v Česku. Jak při tom využívá dovednosti získané v UNIFERu? Rozhovor vznikal v době jarní koronavirové krize.

Jak ses dostal do UNIFERu a co jste měl na starosti?

Do UNIFERu jsem naskočil na začátku roku 2014, v jeho začátku, ještě když sídlil v Netroufalkách a později na Zvonařce – to jsou mimochodem jedny z nejkrásnějších kanclů na Jižní Moravě. Přivedl mě tam kamarád Jakub, který tou dobou opouštěl pozici Social Media Executive. Já jsem chtěl uplatnit a rozvinout svou kreativitu, a tak byla tvorba obsahu na sociální media pro klienty jako hozená rukavice. Pozici správce sociálních médií jsem tedy přebral po něm.

Měl jsi před UNIFERem nějaké zkušenosti z marketingu?

Vůbec žádné. Pohovor byl takový fake it till you make it. Na týden jsem se zavřel doma a studoval social media.

Co ti tato pracovní zkušenost přinesla?

S přesunem kanceláří na Zvonařku se UNIFER značně rozrostl. Tou dobou to ještě nebyla marketingová agentura, ale spíše inovační centrum plné mladých lidí se spoustou nápadů a minimem zkušeností, což doplňovali zkušenější mentoři. Mohli jsme se tak realizovat na skvělých projektech, které přesahovaly marketing a šly více do business planningu, gamifikace, teambuildingů atd. Získal jsem tak hodně široký přehled znalostí a zkušeností. Hodně mě posunula pozice CEO trainee pod tehdejším ředitelem UNIFERu Standou. Nahlédnul jsem do strategického řízení firmy a přiučil se mnohem víc o komunikaci s business partnery. Naučil jsem se zde také přístupu, že každý problém má řešení. Vše je výzva, kterou musíš definovat a přijít s jejím řešením.

Aktuálně jsi Head of Marketing pro JetSurf USA a MotoSurf America Director. O čem taková práce je?

JetSurf je motorizovaný surf původem ze Střelic u Brna. Úspěch má ale celosvětově. USA je hlavní trh. Vysvětlit zákazníkovi, že by si měl koupit něco v hodnotě nového auta, ale o velikosti wakeboardu, je občas oříšek. Scope práce Head of marketing je tvorba Marketing a Lead Generation strategie a dohled na její implementaci, což zahrnuje koordinaci Social Media obsahu a jeho tvorby, koordinaci online reklam, organizaci eventů jako test days a boat show, navrhování a implementaci Sales toolů jako jsou CRM Pipedrive, telefonní systémy, systémy a komunikace se zákazníky.

A pak je tu ta pozice MotoSurf America Director…

Ta obnáší organizaci závodů pro majitele motorových surfů v Severní a Jižní Americe. Do roku 2019 se jezdil jen světový a evropský pohár. My jsme v roce 2019 spustili závody na Americkém kontinentu, takže jsem měl možnost organizovat závody v USA, Mexiku a Kolumbii. Do JetSurfu mě přivedl bývalý organizátor světové závodní série MotoSurf World Cup Honza Zeman. Původně to měla být práce na poloviční úvazek, abych měl čas věnovat se svým projektům.

Pomohl ti UNIFER nabýt nějaké dovednosti, které používáš i v současné práci, nebo i mimo ni?

UNIFER mě neuvěřitelně obohatil a pomohl mi nahlédnout do různých jednoduše i složitěji fungujících businessů a jejich přístupu k marketingu a sales. Neuvěřitelně vděčný jsem především Kamilovi, současnému CEO, že mi umožnil se na tak zajímavých projektech podílet. Znalosti, zkušenosti a přístup, které si z UNIFERu odnáším, jsou problem solving, kritické myšlení, kreativita a týmová práce. Neuvěřitelně přínosná byla i práce Interim marketingového manažera, kterou jsem za UNIFER vykonával pro pár firem. Vše, co jsem se v UNIFERu naučil, využívám dál. Ale člověk se učí celý život. A naskakováním do nových projektů a s přibývajícím věkem objevuje, že je spíše víc věcí, kterým nerozumí, než kterým rozumí.

Založil či spoluzaložil jsi společnosti jako Minutový řečník, Proactive Mind (evropské podnikatelské kempy). Jak jsi přišel k těmto projektům?

Byl jsem u zrodu prezentačních kurzů Minutový Řečník s Petrem Krejčím. Celý projekt vznikl proto, že jsme cítili potřebu se v této oblasti sami vzdělávat, ne proto, že bychom byli dokonalí. Zároveň jsme ale viděli díru na trhu. Žádný z tehdy existujících kurzů nebyl zábavný a interaktivní. V tuto chvíli se o Řečníka stará právě Petr a já si užívám vedení některých VIP firemních kurzů a do určité míry se podílím na kreativních marketingových nápadech. Proactive Mind je moje srdcovka. Pro aspirující mladé podnikatele z celé Evropy organizujeme týdenní Hackatony, kde si projdou procesem self discovery, generování nápadů, tvorby lean business plánu, implementace projektového plánu a marketingové strategie a udělají první kroky k realizaci toho nápadu. Celé je to formou neformálního vzdělávání a to je něco, co mě neskutečně baví.

Takže taková škola hrou, že?

Ano. Proactive Mind vzniklo vlastně proto, že já jsem vždycky chtěl realizovat svoje vlastní nápady a projekty, ale cítil jsem, že mi spousta znalostí a zkušeností pořád chybí. A tak jsme s přáteli začali organizovat kurzy, kde jsme chtěli ty mezery ve vzdělání dohnat sami. Ale také to předat dál a vytvořit mezinárodní network podobně smýšlejících lidí. V Proactive Mind máme teď skvěle fungující tým a já jsem neskutečně vděčný Luci, Lucce, Matesovi a Jindrovi, že v tom jsme spolu.

Jaký vliv má podle tebe znalost marketingu na podnikatelské dovednosti?

Abys postavil fungující marketingovou strategii, musíš pochopit celý sales funnel a většinu business procesů ve firmě. Neříkám, že se nám to ve všech projektech, kterých jsem součástí, na 100 % daří. Marketing pro malou firmu má k obecnému podnikání už docela kousek.

Kde bereš inspiraci pro svou práci a podnikání?

Inspiraci pro práci beru u svých přátel, kteří řeší podobné problémy a často prošlápli už o pár slepých cestiček víc než já.

Co tě na tvé práci baví?

V současnosti řešíme s Petrem, CEO JetSurfu, přechod JetSurf USA na model Remote working company kvůli koronavirové pandemii. Aby každý člověk z týmu seděl jinde a v jiném časovém pásmu a celý business dál fungoval, se doteď zdálo nemožné. Přemodelovali jsme množství externích i interních procesů, aby ten business vůbec přežil. Řešit tento druh výzev je občas trošku stresující, ale ve finále je to ta největší zábava.

Jaká byla největší výzva v tvé kariéře?

Čím více zodpovědnosti dostaneš, tím víc věcí pokazíš a tím víc peněz spálíš. Sobě nebo někomu jinému. Já jsem dostal ve většině projektů poměrně velkou zodpovědnost a spoustu věcí už pokazil. Když máš ale sebereflexi, dokážeš vydefinovat, co bys napodruhé dělal jinak a lépe. Velkou školou a zároveň největší výzvou pro mě byla organizace JetSurf Tour 2019. Obytňák o velikosti kamionu coca coly jel čtyři měsíce po celé Americe, aby umožnil zájemcům ze všech koutů země vyzkoušet si motorizované surfy. Zkoordinovat marketing eventu, legislativní záležitosti, lokální partnery a každodenní operativu JetSurf crew a udržet budget v amerických podmínkách, to byla půlroční noční můra. Stálo nás to spoustu peněz, ale přežili jsme. A zkušeností máme na rozdávání.

Lituješ něčeho, co jsi neudělal?

Nevím o ničem. Snažím se využít každé příležitosti a vytěžit z toho maximum.