Že je datová analytika o datech vám řekne každý. Ale co vám možná každý neřekne je, že vlastně více než o datech je o umění pokládat si správné otázky. Na co byste se vlastně měli umět ptát, když chcete vyhodnocovat data vaší firmy? Jaké metriky jsou pro vás nejdůležitější? Zkuste si vzít tužku a papír a u každého bodu si zapište, jestli a jak dává smysl pro váš businees.

Datová analytika

Obsah

Co je to datová analytika

Pokud se rozhodnete vydat na dráhu datového analytika, čeká na vás, jak už z názvu vypovídá, hromada dat. Ty byste měli zvládnout zkoumat za určitý časový úsek. A to buď v rámci celé firmy, nebo se zaměřením na určitá oddělení nebo části – například prodej, finance, produkty, marketing apod. 

Vaším úkolem by bylo shromáždit co nejužitečnější informace a zdůraznit faktory, které v konečném důsledku povedou k tomu, aby firma (nebo oddělení) činila lepší rozhodnutí. 

6 základních otázek pro datovou analytiku

Než se pustíme do důležitých oblastí, ve kterých byste měli mít při datové analytice jasno, nejprve se podíváme na 6 základních otázek:

  1. Jaké téma zkoumáte? Jasně si definujte téma, abyste mohli určit rozsah analýzy. 
  2. Jaký problém se snažíte vyřešit? Určete jeden hlavní problém, který se budete snažit analýzou vyřešit. 
  3. Jaké metriky použijete k měření dat? Určete klíčové ukazatele pro sledování pokroku. 
  4. Kdo jsou zúčastněné strany analýzy? Určete, kdo vše se na analýze bude podílet. 
  5. Jak vaše cílové publikum analýzu ovlivňuje?
  6. Jak údaje z analýzy pomohou vašemu businessu? 

Oblasti datové analytiky a jak se u nich správně ptát

Nyní se společně podíváme na konkrétní oblasti, u kterých byste mohli dělat analýzu dat a řekneme si, jaké otázky vám k tomu pomohou.  

Produkty

  • Nejprve si položte základní otázky – kolik toho prodáte, jaká je celková marže, kolik produktů se vám vrátí, kolik jich lidé reklamují, kolik hodnocení dostáváte a kolik z nich je pozitivních a kolik negativních
  • Jaké produkty jsou nejoblíbenější a objednávají se nejčastěji?
  • Mění se počet objednaných produktů se změnou ceny? 
  • Jak podle nejoblíbenějších produktů budete plánovat další aktivity? 
  • Které produkty přivádí nové zákazníky
  • Jaké produkty nesmíte stáhnout, i když byste chtěli, protože nejvíce táhnou? 

Marketing

  • Opět nejzákladnější otázka – kolik vám marketingové aktivity přináší čistého zisku a jaké oproti tomu byly náklady? 
  • Z jakých marketingových kanálů vám přišlo nejvíce zákazníků? 
  • Jak vám benefitují různé marketingové kanály? 
  • Kolik objednávek vám přinesly placené reklamy
  • Jaká je ROI a efektivita jednotlivých marketingových kanálů? 
  • Jak se různé změny (grafické, textové) projevují na tržbách? 
  • Jaké produkty nebo služby jsou vyprodané a měli byste pro ně pozastavit marketingové aktivity? 
  • Jaké produkty nebo služby se naopak prodávají méně a měli byste zvýšit jejich propagaci?

Datová integrace

  • Podívejte se na to, jak vypadá celkové chování vašich zákazníků – zobrazují bannery? Klikají na reklamy? Lajkují příspěvky na vašich socálních sítích? Komunikují s vámi? Vracejí vám zboží? Opakovaně nakupují? 
  • Odkud vám chodí nejvíce zákazníků a odkud vám naopak nejvíce vypadávají? 
  • Kde všude můžete sbírat data? (Google Analytics, Sklik, CRM, administrace e-shopu, marketingové budgety, e-mailing apod.) 

Obchod

  • Jaké jsou úspěchy a neúspěchy jednotlivých obchodníků a produktů? 
  • Jak se obchodu daří celkově? 
  • Jaké je geografické rozložení vašich zákazníků? Kolik je jim let? Z jaké společenské vrstvy pochází? Jaké mají zájmy? 
  • Vyplatí se vám otevřít kamennou prodejnu? Pokud ano, v jakém městě? 
  • Mění vaši zákazníci odběrová místa a místa doručení? 
  • Vrací se k vám zákazníci? A pokud ano, jak často? 

Zákazníci

  • Kolik nových zákazníků měsíčně získáte
  • kolik zákazníků měsíčně ztratíte? 
  • Kolik vás stojí přivést jednoho nového zákazníka? 
  • Za jak dlouho se vám vrátí náklady, které jste vynaložili na získání jednoho nového zákazníka? 
  • Kolik si můžete dovolit investovat do různých kanálů, abyste získali nové zákazníky? 
  • Kolik vás stojí komunikace se zákazníky
  • Kolik návštěv nebo interakcí je potřeba, aby u vás zákazník nakoupil
  • Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a na jakých kanálech se pohybují? 
  • Za kolik u vás nakupují vaši nejvěrnější zákazníci? 

Cenotvorba

  • Když zdražíte, odejdou vám zákazníci? Pokud ano, kolik a jací? 
  • Když zlevníte, přibudou vám noví zákazníci? Pokud ano, kolik a jací? 
  • Jaké jsou finanční možnosti vašich zákazníků? 

Zaměstnanci

  • Jak často bývají vaši jednotliví zaměstnanci na homeoffice?
  • Jak často bývají nemocní? 
  • Jaká je celková výše fakturací vašich zaměstnanců? 
  • Jaké jsou výkony jednotlivců a oddělení? 
  • Jaké jsou náklady na vaše zaměstnanci a kolik jim platíte? 

Konkurence a vnější vlivy

  • Jaké ceny má oproti vám konkurence? 
  • Jak se změna cen u konkurence promítla do vašich prodejů? 
  • Jak se na vašich prodejích odrazí, když svou cenu uzpusobíte konkurenci? 
  • Jak se daří reklama konkurence v porovnání s vaší? 

E-mailing

  • Jak uživatelé reagují na vaše newslettery
  • Kolik prodejů jste díky newsletterům získali?
  • Kolik lidí vaše newslettery čte? 
  • Kolik lidí se z vašeho newsletteru někam proklikne
  • Kolik utratí průměrný odběratel newsletteru v porovnání s neodběratelem? 
  • Umí vaše newslettery povzbudit k nákupu? 

Distribuce

  • Jak jsou zákazníci spokojení s výdejními místy?
  • Jak jsou zákazníci spokojení se způsobem doručení?
  • Je rychlost odbavení objednávky pro zákazníky dostačující? 
  • Jaká je průměrná doba vyřízení objednávky?
  • Jaký je průměrný počet odbavených zakázek
  • Jaký má vliv doprava zdarma na počet objednávek?