Že je datová analytika o datech vám řekne každý. Ale co vám možná každý neřekne je, že vlastně více než o datech je o umění pokládat si správné otázky. Na co byste se vlastně měli umět ptát, když chcete vyhodnocovat data vaší firmy? Jaké metriky jsou pro vás nejdůležitější? Zkuste si vzít tužku a papír a u každého bodu si zapište, jestli a jak dává smysl pro váš businees.
Obsah
Co je to datová analytika
Pokud se rozhodnete vydat na dráhu datového analytika, čeká na vás, jak už z názvu vypovídá, hromada dat. Ty byste měli zvládnout zkoumat za určitý časový úsek. A to buď v rámci celé firmy, nebo se zaměřením na určitá oddělení nebo části – například prodej, finance, produkty, marketing apod.
Vaším úkolem by bylo shromáždit co nejužitečnější informace a zdůraznit faktory, které v konečném důsledku povedou k tomu, aby firma (nebo oddělení) činila lepší rozhodnutí.
6 základních otázek pro datovou analytiku
Než se pustíme do důležitých oblastí, ve kterých byste měli mít při datové analytice jasno, nejprve se podíváme na 6 základních otázek:
- Jaké téma zkoumáte? Jasně si definujte téma, abyste mohli určit rozsah analýzy.
- Jaký problém se snažíte vyřešit? Určete jeden hlavní problém, který se budete snažit analýzou vyřešit.
- Jaké metriky použijete k měření dat? Určete klíčové ukazatele pro sledování pokroku.
- Kdo jsou zúčastněné strany analýzy? Určete, kdo vše se na analýze bude podílet.
- Jak vaše cílové publikum analýzu ovlivňuje?
- Jak údaje z analýzy pomohou vašemu businessu?
Oblasti datové analytiky a jak se u nich správně ptát
Nyní se společně podíváme na konkrétní oblasti, u kterých byste mohli dělat analýzu dat a řekneme si, jaké otázky vám k tomu pomohou.
Produkty
- Nejprve si položte základní otázky – kolik toho prodáte, jaká je celková marže, kolik produktů se vám vrátí, kolik jich lidé reklamují, kolik hodnocení dostáváte a kolik z nich je pozitivních a kolik negativních
- Jaké produkty jsou nejoblíbenější a objednávají se nejčastěji?
- Mění se počet objednaných produktů se změnou ceny?
- Jak podle nejoblíbenějších produktů budete plánovat další aktivity?
- Které produkty přivádí nové zákazníky?
- Jaké produkty nesmíte stáhnout, i když byste chtěli, protože nejvíce táhnou?
Marketing
- Opět nejzákladnější otázka – kolik vám marketingové aktivity přináší čistého zisku a jaké oproti tomu byly náklady?
- Z jakých marketingových kanálů vám přišlo nejvíce zákazníků?
- Jak vám benefitují různé marketingové kanály?
- Kolik objednávek vám přinesly placené reklamy?
- Jaká je ROI a efektivita jednotlivých marketingových kanálů?
- Jak se různé změny (grafické, textové) projevují na tržbách?
- Jaké produkty nebo služby jsou vyprodané a měli byste pro ně pozastavit marketingové aktivity?
- Jaké produkty nebo služby se naopak prodávají méně a měli byste zvýšit jejich propagaci?
Datová integrace
- Podívejte se na to, jak vypadá celkové chování vašich zákazníků – zobrazují bannery? Klikají na reklamy? Lajkují příspěvky na vašich socálních sítích? Komunikují s vámi? Vracejí vám zboží? Opakovaně nakupují?
- Odkud vám chodí nejvíce zákazníků a odkud vám naopak nejvíce vypadávají?
- Kde všude můžete sbírat data? (Google Analytics, Sklik, CRM, administrace e-shopu, marketingové budgety, e-mailing apod.)
Obchod
- Jaké jsou úspěchy a neúspěchy jednotlivých obchodníků a produktů?
- Jak se obchodu daří celkově?
- Jaké je geografické rozložení vašich zákazníků? Kolik je jim let? Z jaké společenské vrstvy pochází? Jaké mají zájmy?
- Vyplatí se vám otevřít kamennou prodejnu? Pokud ano, v jakém městě?
- Mění vaši zákazníci odběrová místa a místa doručení?
- Vrací se k vám zákazníci? A pokud ano, jak často?
Zákazníci
- Kolik nových zákazníků měsíčně získáte?
- kolik zákazníků měsíčně ztratíte?
- Kolik vás stojí přivést jednoho nového zákazníka?
- Za jak dlouho se vám vrátí náklady, které jste vynaložili na získání jednoho nového zákazníka?
- Kolik si můžete dovolit investovat do různých kanálů, abyste získali nové zákazníky?
- Kolik vás stojí komunikace se zákazníky?
- Kolik návštěv nebo interakcí je potřeba, aby u vás zákazník nakoupil?
- Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a na jakých kanálech se pohybují?
- Za kolik u vás nakupují vaši nejvěrnější zákazníci?
Cenotvorba
- Když zdražíte, odejdou vám zákazníci? Pokud ano, kolik a jací?
- Když zlevníte, přibudou vám noví zákazníci? Pokud ano, kolik a jací?
- Jaké jsou finanční možnosti vašich zákazníků?
Zaměstnanci
- Jak často bývají vaši jednotliví zaměstnanci na homeoffice?
- Jak často bývají nemocní?
- Jaká je celková výše fakturací vašich zaměstnanců?
- Jaké jsou výkony jednotlivců a oddělení?
- Jaké jsou náklady na vaše zaměstnanci a kolik jim platíte?
Konkurence a vnější vlivy
- Jaké ceny má oproti vám konkurence?
- Jak se změna cen u konkurence promítla do vašich prodejů?
- Jak se na vašich prodejích odrazí, když svou cenu uzpusobíte konkurenci?
- Jak se daří reklama konkurence v porovnání s vaší?
E-mailing
- Jak uživatelé reagují na vaše newslettery?
- Kolik prodejů jste díky newsletterům získali?
- Kolik lidí vaše newslettery čte?
- Kolik lidí se z vašeho newsletteru někam proklikne?
- Kolik utratí průměrný odběratel newsletteru v porovnání s neodběratelem?
- Umí vaše newslettery povzbudit k nákupu?
Distribuce
- Jak jsou zákazníci spokojení s výdejními místy?
- Jak jsou zákazníci spokojení se způsobem doručení?
- Je rychlost odbavení objednávky pro zákazníky dostačující?
- Jaká je průměrná doba vyřízení objednávky?
- Jaký je průměrný počet odbavených zakázek?
- Jaký má vliv doprava zdarma na počet objednávek?