Error. Stránka nenalezena. Kód chyby: 404. Určitě jste se s podobnou hláškou už setkali. Chyba 404, nebo také „čtyřistačtverka“ vám naskočila, pokud jste při vyhledávání zadali nepřesnou adresu (třeba kvůli překlepu), nebo jste otevřeli stránku, která dříve existovala, ale teď už je buď zrušená nebo má upravenou URL. Pokud máte vlastní web, měli byste na něm takové stránky mít pod kontrolou. V tomto článku se seznámíte s tím, jaký vliv má stránka 404 z pohledu uživatelů a vyhledávačů, dozvíte se tipy na to, jak by měla taková stránka být nastavená, abyste nepřišli o návštěvníky, a také přehled několika nástrojů, které dokáží jejich existenci odhalit. Pojďme na to!

Obsah

Jak se může stránka 404 objevit

Příčin zobrazení stránky s kódem 404 může být několik:

  • název domény, kterou jste zadali při vyhledávání, neexistuje (může jít např. i o překlep nebo nesmysl typu unifer.cz/bflm)
  • adresa URL či její obsah byly smazány nebo přesunuty
  • změnil se název kategorie v e-shopu či webové stránky, link na ni stále existuje, ale nebylo nastaveno přesměrování
  • produkt e-shopu byl smazán, link na něj stále existuje, ale nebylo nastaveno přesměrování
  • provozovatel e-shopu přešel na jinou webovou platformu

Chybová stránka 404 z pohledu uživatele a SEO

Existence chybové stránky může váš web negativně ovlivnit. Z pohledu návštěvníka například takto: řekněme, že se na vašem e-shopu chce prokliknout třeba na nabízené zboží, ale místo stránky s představením produktu vidí errorovou hlášku. Pokud není tato stránka dobře nastavená (jak na to, se dozvíte níže), může v uživateli vzbudit zmatení či nedůvěru a váš web opustí.

Snížení důvěry si takový web se špatně podchycenými chybovými stránkami vyslouží i u vyhledávačů. Google, Seznam i další vyhledávací platformy pomocí svých robotů pravidelně prozkoumávají strukturu webů, indexují je, a tím pádem se tyto weby (nebo jejich části) zobrazují ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Průvodní akcí těchto robotů je také hodnocení kvality a důvěryhodnosti stránek, které je jedním z faktorů ovlivňujících umístění webu v SERPu. Větší množství errorů 404 (a teď není řeč o 404 zobrazených kvůli překlepu) je pro roboty znamením, že web není dobře udržovaný. Sníží tak jeho hodnocení a budou ho méně často „lustrovat“. V důsledku bude déle trvat indexace vašich nových stránek či aktualizací a zdánlivě nefunkční stránky opět vedou k ohrožení důvěryhodnosti u uživatelů.

Co by měla obsahovat chybová stránka

Váš web či e-shop by rozhodně měl mít nastaveno, v jaké podobě se ma chybová stránka zobrazit. Rozhodně byste ji měli personalizovat. To znamená, přinejmenším umístit na ni navigační prvky, které uživatele navedou zpět na funkční stránku vašeho webu. Zpravidla to bývá link na hlavní stránku a hlavní menu, dalšími dobrými prvky jsou odkazy na oblíbené stránky vašeho webu nebo vyhledávací pole. Stránka by také měla obsahovat vysvětlení (které lze podat více způsoby), že hledaná stránka neexistuje. Nepřijdete tak o návštěvníka a ještě ho nasměrujete tam, kam potřebujete.

Podobu chybové stránky lze pojmout i kreativně. Minimem je vyvedení stránky v barvách vašeho webu. Návštěvníci ale rozhodně ocení vtipnou grafiku, fotomontáže nebo třeba i jednoduchou hru, která je v ideálním případě navede zpět na váš web.

Chybová stránka Integrované střední školy automobilní Brno zobrazuje své typické postavičky.

Chybová stránka 404 ISŠA Brno

Na chybové stránce firmy Helioring se zadrhává pohyb Sluneční soustavy.

Chybová stránka 404 Helioring

Na chybové stránce aplikace Slack můžete šťouchat do prasátek a slepiček.

Chybová stránka 404 Slack

Jak odhalit chybovou stránku 404

K odhalení chybových stránek vašeho webu můžete využít několik nástrojů (placených i neplacených), které vám vypíší přehled errorů. Může se stát, že seznam čtyřistačtverek bude sáhodlouhý, ne vždy je to ale důvod panikařit. Například rozsáhlé e-shopy po několika letech fungování mohou mít chybových stránek opravdu hodně. V těchto případech je důležité zaměřit se hlavně na stránky s velkou návštěvností. Ty totiž ohrožují vaše tržby. A teď ke zmíněným nástrojům.

Google Search Console (GSC) je volně dostupný nástroj od googlu a měl by být samozřejmou součástí procesu tvorby webu. Umožňuje zjišťovat návštěvnost webu na základě klíčových slov a stav indexu a také odhaluje errory 404. Na rozdíl od jiných nástrojů zobrazuje i odkazy, které na vaše stránky chodí odjinud, díky čemuž můžete odhalit více nefunkčních linků.

Google Analytics (GA) vás může zachránit, pokud nemáte implementované GSC. Tedy pokud máte správně nastavený Title chybové stránky a není shodný s vaší domovskou stránkou, jak se občas stává. Title je v podstatě název stránky, který vidíte nahoře na záložce internetového prohlížeče (u favikony). Tento název (obvykle „Stránka nenalezena“ nebo „Chyba 404“) můžete pomocí GA vyhledat v seznamu stránek navštívených na vašem webu.

Xenu Link Crawling Tool je volně dostupný program, který si nainstalujete do počítače. Umí skenovat všechny stránky vašeho webu, včetně obrázků, produktů nebo kategorií, ukáže vám prolinkování, Titly, velikost stránek a meta descriptions.

Oblíbeným nástrojem seařů (specialistů na SEO) je pak Screaming Frog. Jedná se už o placený nástroj – zdarma vám zobrazí pouze prvních 500 linků, což na některé menší a střední weby může stačit. Jedná se vlastně o vyšší úroveň Xenu. Jeho základní podstatou je procházet linky, obrázky, CSS a další prvky z pohledu SEO.

Jak opravit chybové stránky 404

Poté, co jakýmkoliv způsobem získáte seznam chybových stránek vašeho webu či e-shopu, vložte je do tabulky. Zkuste každou chybovou stránku v tabulce spárovat s jejím fungujícím ekvivalentem, na který můžete uživatele přesměrovat. Pokud zjistíte, že některá stránka s errorem nemá svůj pár, nabízí se více variant řešení. V základu byste se měli držet těchto pravidel:

  • Pokud nemáte zásadní důvod pro dočasné přesměrování (protokol 302), provádějte přesměrování vždy pomocí stavového protokolu 301 (trvalé přesměrování) – zachováte tak i předchozí hodnocení vaší stránky
  • Přesměrování nastavte vždy na co nejrelevantnější stránku; posílání uživatelů rovnou na domovskou stránku nemá Google rád a strhává za to body, je to totiž matoucí pro uživatele

Není nutné přesměrovávat všechny chybové stránky, zvlášť pokud jich je hodně. Stránky s nízkou návštěvností, které už pro vás nejsou relevantní, by vás jen zbytečně zdržovaly. Jakmile tedy máte seznam chybových stránek a přiřazených funkčních ekvivalentů hotový, je potřeba nastavit přesměrování prostřednictvím vašeho CMS.