Je tu rok 2022 a v designérských kruzích to opět šustí termíny jako barva roku, trendy v logo designu, trendy v typografii, trendy ve webdesignu, … Trendy sem, trendy tam, trendy, kam se podívám. Každý chce být trendy. Chtějí to klienti, chtějí to jejich grafici. Je lepší trendy slepě aplikovat, a nebo se jim obloukem vyhnout?

Spoiler: Někdy tak, někdy onak a někdy něco mezitím. Zde je pár myšlenek, které vám pomohou při vašem rozhodování. Pokud máte jenom 30 sekund, níže najdete shrnutí v podobě krátkého checklistu.

Trendy jsou skvělé a pomíjivé

Obsah

Kdo udává trendy?

Nejdřív si ale řekněme, kde se vlastně trendy berou. Když řekne Sir Jonathan Ive “Takto vypadá budoucnost designu mobilního telefonu” bude to mít na světonázor asi větší vliv, než když obdobný názor na svém blogu napíše Franta Novák z Klobouk u Brna. Když jste slyšet a vidět, je přeci jenom jednodušší být takzvaným trendsetterem. Ano, vždycky můžete zkusit být trendsetter vy. Ale je to těžké. Bolí to. A ne vždy to přináší požadovaný výsledek. Zeptejte se sami sebe: Jsem (jako) Adidas? Pokud ne, je poměrně velká šance, že se vám to nevyplatí.

Jsme tedy hned u první kontrolní otázky: “Kdo to říká?” Například společnost Pantone má vskutku silné slovo ve světě barev. Pokud vyhledáte na Googlu termín “barva roku 2022”, velmi pravděpodobně vám zfialoví obrazovka. Loni by vám obrazovka hrála žluto–šedými barvami.

Barvou roku podle Pantone je Very Peri

Není trend jako trend

Některé trendy jsou univerzálnější než jiné. Obecně platí, že trendy, které jsou založeny na jednoduchém vizuálním konceptu, mají delší životnost. Příkladem může být například již zmíněná barva. Pokud použijete na webu barvu roku 2004 (oranžová barva s názvem Tiger Lily), nikdo vám ruce neutrhne, protože to pravděpodobně nikdo nepozná. Pokud postavíte svůj nový e-shop na design systému Windows 95, poznat to bude a to velmi.

Aha, my to vlastně neděláme pro sebe…

To, že je něco “trendem” ještě neznamená, že se to bude líbit, a naopak. Hmm… a komu by se to mělo líbit? Důležitým rozhodovacím parametrem je tedy, pro koho to děláte. Pokud tvoříte e-shop s pomůckami na pletení, pak asi trendy webdesignu roku 2022 nebudou dobrá volba. Obtížné je, že to, co chtějí vaši klienti, nejlépe ví oni sami. Vy asi tušíte, designér bude možná také blízko, ale nejlépe to ví vaši zákazníci. S otázkou “Líbí se vám tento trend?” samozřejmě nezískáte použitelné výsledky, ale o tomto velkém tématu zase v jiném článku.

Co děláme?

Zamyslete se nad tím, kde chcete ony skvělé trendy využít. Největší nevýhodou trendů je jejich často brzké datum spotřeby. Pokud budete rok mluvit o tom, že potřebujete nový web, poté ho budete rok vyvíjet a pak budete chtít, aby vám dalších pět vydržel graficky “aktuální”, je třeba se aktuálním trendům vyhnout, protože málokterý vydrží 7 let. Pokud plánujete letní kampaň na novou kolekci trenýrek, aktuální trendy vám mohou pomoci mnohem více. Načasování je tedy velmi důležitou součástí práce s trendy.

O časnosti nápadů hovoří tzv. kreativní křivka. Podle tohoto principu Allena Gannetta nápad v čase prochází pěti fázemi: 1. Okrajový zájem, 2. Největší efekt, 3. Klišé, 4. Úpadek, 5. Zastaralost. Z tohoto hlubšího principu vypíchněme snad jen dva zásadní poznatky. Pokud již ve fázi okrajového zájmu zjistíme, že se bude jednat o významný trend, získáváme tím opravdu velký náskok a nejlépe využijeme oblasti s největším efektem. Dobrou zprávou je, že i ve fázi úpadku bude ještě trend trochu fungovat, neměli bychom ale v tomto bodě začínat. Tento přístup je velmi dobře aplikovatelný i na práci s vizuálními trendy.

Kreativní křivka ukazuje, jak se vyvíjí oblíbenost trendu

Bude to fungovat?

Zaslepeni krásou trendů někdy zapomeneme na jednu z nejlepších pomůcek – pravidlo selského rozumu. Pokud právě frčí světle šedý text na bílém pozadí (vypadá přeci elegantně, že ano) ale moje cílová skupina jsou muži 55+ a tento text nedokáží přečíst, zvítězil jsem sice v kategorii nejvíc trendy web, ale svoje zaměstnance z toho nezaplatím. Ano, i trendy spadají pod ono zlaté pravidlo designu “Form follows function” (Forma následuje funkci). Ne vše funguje vždy a za všech okolností. Toto je největším úskalím při využití “obecného” trendu.

Využití trendu často znamená změnu něčeho současného. Je dobré se zamyslet nad okolnostmi, které změna přináší, především pak těmi negativními. Jsou oblasti, kde změna (myšleno generální změna) není vždy nejlepším postupem. Bylo by jednoduché najít případy, kdy redesign webů ve skutečnosti značně snížil konverze. Uživatelé o tom sice někdy nevědí, ale nemají rádi velké změny. Musí se totiž znovu učit. Znovu se zorientovat v prostředí, uložit si novou vizuální informaci o vašem brandu, apod.

Dobrý kontrast je jedním ze základních předpokladů dobrého designu

Mám na to peníze?

Čím častěji se něco mění, tím více to stojí peněz. Pokud je váš budget omezený, hledejte řešení, které vám vydrží déle, a ušetříte.

Jak z toho všeho ven?

Jak již bylo řečeno, to že něco není trendy, ještě neznamená, že to nemůže splňovat všechny potřebné parametry, a tím pádem být skvělé. Legenda průmyslového designu, německý designer Dieter Rams, vytvořil vskutku nadčasový “checklist”, chcete-li desatero, dobrého designu. V šestém bodě Rams odhaluje překvapivý fakt: Pokud se vyhneme trendům, velkým benefitem je, že náš projekt nemusí vypadat zastarale ani za několik let. Zjednodušeně: vyhnout se trendům znamená být vždycky trendy. Zdá se to jako nedosažitelné. Ano, lehké to není, ale jde to. I v dnešní superrychlé společnosti. Důkazem budiž Ramsovy designy nábytku pro Vitsoe, které se v nezměněné podobě vyrábí už 60 let.

Pod pojmem design si často představujeme něco krásného. Dieter Rams ale dává vizuální stránce prostor pouze asi ve dvou ze svých 10 principů dobrého designu. A když už o vizuální stránce mluví, představuje ji jako nástroj pro podporu ostatních kvalit. Estetika je součástí designu, ale bylo by mylné uvažovat nad designem pouze v mezích krásy.

Nejlepším designovým trendem je žádný nesledovat

Co nás čeká letos…

Pokud jste dočetli až sem, zasloužíte si alespoň ochutnávku toho, co jste možná čekali od tohoto článku, když jste na něj poprvé klikli. Nenajdete tady konkrétní příklady trendů v designu. Ale pokusím se alespoň částečně odhalit, jaký mindset stojí za vznikem trendů poslední doby i blízké budoucnosti.

Odvaha

Svět designu se v poslední době rychle mění a přeje odvážným. Toto slovo je nyní nakloněné k pozitivnímu významu více než kdy dříve. Nejen v designu je jinakost a originalita ceněna. Jestli odvážný design přináší užitek či nikoli, nechám na vaší představivosti a myšlenkách popsaných výše. Poznámka “Je to originální” se dá velmi dobře použít jako argument… nebo výmluva?

Renesance

Termínem renesance nyní myslíme především jeho doslovný překlad tj. “znovuzrození”. Návrat k vizuálním formám minulosti je trend, který se stále opakuje. Jinými slovy se jedná o záměrně neaktuální design a přesně proto jen tak nevyjde z kurzu. Renesance se vrátila k dva tisíce let starým hodnotám, takže s “retro” či “Art deco” designy snad máme ještě trochu času.

Technologie

Nové technologie určují běh celé společnosti včetně designu. Trendy v designu budou reagovat na nová řešení. Podléhají totiž danému médiu, kde jsou prezentovány. Dnes to bude například virtuální realita a za pár let pravděpodobně něco, co si dnes ani nedokážeme představit.

Checklist pomůže každému grafikovi

Trendy checklist na závěr

Teď asi máte dojem, že nejlepší cestou je se trendům obloukem vyhnout. Není to tak. Jen je potřeba je využít správně. Pokud jste článek jenom proletěli nebo tomu nemůžete pořád přijít na kloub, snad vám pomůže shrnutí v podobě následujícího checklistu:

Využijte trendů naplno, pokud:

  • děláte projekt na krátký časový horizont
  • pohybujete se v rychle se měnícím prostředí
  • máte na to peníze
  • sedí to k vašemu brandu a cílové skupině
  • pokud jste schopni rozumně odpovědět na otázku “Proč?”

Nechte trendy ostatním, pokud:

  • chcete, aby vám projekt sloužil co nejdéle (třeba v řádu let)
  • prostředí, ve kterém se pohybujete, vyzařuje stabilitou, tradicí, klidem, …
  • nemáte na to peníze
  • máte e-shop s pomůckami pro pletení
  • nejste schopni rozumně odpovědět na otázku “Proč?”