Pod pojmem Brand awareness se skrývá znalost a povědomí lidí o daných značkách na trhu. Tato znalost je založena na typických charakteristikách značky – logo, slogan, barevné kombinace, typické pocity nebo situace. Vaším cílem by mělo být, aby vás zákazníci podle těchto znaků snadno poznávali.
Obsah
Brand awareness je potřeba stále posilovat
Každá značka chce být příštím trendem. Ale co za takovým úspěchem stojí? Pro úspěch značky je pro marketéry posilování povědomí o značce klíčovou záležitostí. Díky tomu se totiž značka více či méně nápadně dostává do mysli zákazníků.
Brand awareness jako metrika udává, jaký podíl z celkového publika značku zná a jak se s ní ztotožňují. Setkali jste se někdy s lidmi, kteří si říkají „jablíčkáři“? Nejsou to nadšenci zahradničení, nýbrž věrní zákazníci značky Apple, kteří nikdy nepřemýšlí o tom, kde si koupit nový telefon nebo notebook. Brand awareness značky Apple u nich převažuje nad všemi ostatními výrobci počítačů nebo smartphonů.
Dělení povědomí o značce
Že se vám vybavují jména značek třeba jen na základě barevných kombinací nebo pokaždé, když vidíte reklamní slogan? V tom případě máte tuto značku umístěnou v mysli na předních pozicích. Míra znalosti značky se dělí do 3 základních skupin:
- Spontánní znalost značky – když se vás někdo zeptá, jaké znáte značky z určitého oboru, vzpomenete si právě na tuto
- Podpořená znalost značky – když se vás zeptají na konkrétní značku a vy můžete říct, že ji znáte
- Top of mind – je to první, dominantní značka v určitém oboru, která se vám vybaví
Brand awareness v každodenním životě
Brand je osobnost značky, která se snaží navázat se zákazníkem emoční pouto a vztah. Brand awareness funguje na stejném principu jako budování přátelských vztahů – značka o sobě dává často vědět a zajímá se o ostatní. Když pak v regálu vybíráte zboží od různých výrobců, pravděpodobněji sáhnete po tom, které lépe znáte. A marketéři dané značky si mohou gratulovat.
Například fialovou krávu na horské pastvině z obrázku níže nejspíš dokážete pojmenovat bez potíží, protože máte silné povědomí o značce, kterou reprezentuje.
Napište nám, co se vám vybavuje v souvislosti s touto značkou, do komentářů pod článkem!
4 tipy jak zvýšit Brand awareness
- Chovejte se jako osobnost – buďte se svými zákazníky v kontaktu, myslete na to, co chtějí, co je zajímá.
- Zajímejte se o dění kolem – pořádejte ziskové i neziskové akce, sponzorujte události nebo osobnosti, buďte ve spojení s cílovou skupinou.
- Vyprávějte příběh – vytvořením příběhu kolem značky jí dodáváte lidskost a hloubku a vzbuzujete důvěru. Popište, jaká byla vaše cesta k založení nebo jaké ideje s ní chcete šířit.
- Motivujte ke sdílení – umožněte lidem posílat příspěvky jednoduše dál, ať už přes sociální sítě nebo v podobě videí.