Analytické nástroje měřící chování návštěvníků webu jsou skvělým podkladem pro další rozvoj stránek. Když jich ale používáte více, jejich samostatné nasazování na web může způsobovat neplechu. Google Tag Manager je nástroj pro správu měřicích kódů na webových stránkách. Ulehčuje marketérům a analytikům nasazení různých marketingových nástrojů na web téměř nezávisle na vývojářích. Tím výrazně ušetří na čase i nákladech.

Obsah

Podstata Google Tag Manageru

GTM má jeden účet pro jednu společnost, pod kterým se soustředí jednotlivé kontejnery (weby). Platí, že každý kontejner má samostatný GTM kód. Tento JavaScriptový kód se vloží co nejvýše do hlavičky webu a jeho druhá část co nejvýše do těla webu. Potud nejspíš využijete pomoc web developera. Ostatní značky se už nasazují ve webovém rozhraní Google Tag Manageru.

Google Tag Manager - instalační kód

Základní pojmy pro správu v Google Tag Manager

  • Tags/Značky – jednotlivé měřicí kódy, které chceme vkládat (pro Facebook, pro Google Anayltics, pro Google Ads atd.)
  • Triggers/Pravidla – určité podmínky, při kterých se jednotlivé tagy spustí (při provedení konverze, při odeslání formuláře, při stisknutí tlačítka atd.)
  • Variables/Proměnné – hodnoty/data, které konkretizují tag nebo trigger (například URL konkrétní stránky, na které chcete měření provádět)

Co nám Google Tag Manager umožňuje

  • Zasílání dat o hodnotě jednotlivých konverzí do Google Ads a Facebooku. Díky tomu vidíme útratu jednotlivých kampaní a zároveň to, které z nich přinesly vaší firmě opravdový zisk.
  • Spouštění událostí na základě toho, jak daleko se uživatel dostal při scrollování článkem na webu nebo při sledování videa.
  • Nastavení události na jakýkoliv typ uživatelské aktivity. To jsou např. kliknutí na konkrétní odkaz, odeslání formuláře, stáhnutí e-booku za pomoci Google Analytics atd.
  • Nastavení dynamického remarketingu. Díky zasílání dat o navštívených stránkách, vykonaných objednávkách a produktech ihned do rozhraní Google Ads a Facebooku se vylepšuje nastavení vašich remarketingových kampaní.

Rozhraní Google Tag Manager

Rozhraní GTM je velmi intuitivní. První interakce začíná kliknutím na „Přidat novou značku“.

Výběr značky/tagu v rozhraní Google Tag Manager

Kromě předdefinovaných značek si můžete nastavit i tzv. Custom HTML tagy/vlastní značky. Tento kód vkládáte přímo našeho nástroje, který chceme s Google Tag Managerem propojit a v přednastavených značkách se nenachází. Typicky mezi nimi nenajdete značky z konkurenčního Skliku.

Po zvolení tagu si v každém novém předdefinovaném GTM kódu musíte nejprve zvolit jeden trigger s názvem „All Pages“. Tento trigger se spustí po načtení úplně každé stránky webu. Později si můžete tento trigger upravit nebo přidat další. V rámci GTM kódu můžeme mít nastavených hned několik triggerů.

Dělení triggerů v GTM:

  1. Triggery, které se spustí při načítaní každé stránky – podle konkrétního typu pravidla se každý spustí v jiný okamžik
  2. Všechny ostatní triggery, které se spustí až na základě uživatelské události (odeslání formuláře, kliknutí, přehrávání videa, scrollování atd.)

Variables můžeme rozdělit na 2 typy:

  1. Built-in/zabudované proměnné – zaškrtneme proměnnou v nabízeném rozhraní a máme ji přidanou bez toho, abychom něco nastavovali. Slouží jako zkratka pro konfiguraci vlastních proměnných.
  2. Custom/vlastní proměnné – definované zcela uživatelem

Jakmile máte měřicí kód nastavený, uložíte ho a následně můžete publikovat. Určitě se ale vyplatí před publikováním otestovat, jestli funguje, jak chcete. Díky přesným datům, která získáte pomocí GTM, dokážete mnohem lépe vyhodnocovat vaše investice do reklamy a následně zlepšovat marketingová rozhodnutí.

Výhody nástroje Google Tag Manager 

  • je zadarmo
  • je kompatibilní téměř se všemi nástroji
  • umožňuje rychlé přenastavení měřicích nástrojů
  • nezpomaluje web
  • po nasazení kódu do webu dále nepotřebujete vývojáře
  • umožňuje ladit a testovat kódy nanečisto

Nevýhody Google Tag Manageru

  • má svázané názvosloví ve větších kontejnerech