Když se pustíte do tvorby videa, je potřeba postupovat promyšleně. Čím náročnější je projekt, tím více času byste měli věnovat přípravě. Jinak se může změnit v nevzhlednou slátaninu. Skvělou pomůckou pro plánování podoby videa je storyboard – zjednodušený graficky zpracovaný plán podpořený komentáři pro tvůrce, herce, kameramana, animátora a další profese zapojené do tvorby videa. V tomto článku se dozvíte, jak při tvorbě storyboardu postupovat a jaké typy storyboardů můžete vytvořit. Ať už natáčíte video s herci, nebo vytváříte animaci.
Obsah
Co je storyboard
Storyboard je grafický plán tvořený ilustracemi jednotlivých scén. V každé scéně jsou zakresleny nebo zapsány emoce, pohyby objektů i kamery nebo odhadovaná stopáž záběru. Storyboardista si často pomáhá popisky, šipkami naznačujícími směr pohybu nebo jakýmikoliv jinými detaily, které pomohou ostatním lépe porozumět ději. Tvůrčí tým i klient, pokud jde o zakázku, tak dopředu vidí, jak bude zhruba vypadat výsledek.
Kreslení storyboardu rozhodně není ztráta času!
Storyboard je v podstatě mapa videa a zároveň prostor k zamyšlení nad tím, co je potřeba připravit, aby následná tvorba probíhala hladce. Také vaši kolegové nebo zákazníci lépe pochopí hlavní myšlenku a mohou vám poskytnout cennou zpětnou vazbu. To vám už samo o sobě ušetří i několik desítek hodin práce na place či při animování. Je to jako stavba domu – nejprve architekt připraví vizualizaci a projekt a potom se teprve do díla pustí stavaři.
Storyboard nemusí být umělecké dílo
Pro zachycení hlavní myšlenky videa v několika obrázcích nemusíte najímat profesionálního ilustrátora nebo umělce. Předání vizuální myšlenky často stačí pouze čisté linie. Hloubku můžete obrazu dodat pomocí odstínů šedé – čili více nebo méně zatlačit na tužku.
Nároky na detail a kvalitu kresby se ovšem mohou měnit podle rozsahu a náročnosti projektu. Někdy vám tedy stačí pouze tužka, papír a hůlkoví panáčci, jindy potřebujete řešit, jak budou lidé a předměty vyplňovat prostor nebo jak spolu budou ladit barvy apod. V takových případech se vám může hodit i digitální storyboard s použitím 3D modelů, fotek atd.
Jak vytvořit storyboard
Krok 1 – Ujasněte si cíl
Definujte si cíl videa. Má prodat více produktů, vysvětlit složitý systém nebo pouze pobavit? Jaké emoce by mělo přinést a co by diváci měli na základě zhlédnutého videa udělat? Zodpovězením těchto základních otázek udáte jasný směr, kterým by se projekt měl ubírat.
Krok 2 – Brainstormujte
Pusťte se do vymýšlení hlavního konceptu. Vypište si všechny nápady na papír. V této části je hlavní kvantita! Vše, co vás napadne, si poznačte. Využít můžete i některé z volně dostupných online nástrojů jako například Google Docs a Google Sheets, Lucidchart, IdeaBoardz, MindMeister nebo Coggle.
Jakmile máte nápady pohromadě, zvolte ten šílenější, nejchytlavější, nejkreativnější, … jednoduše ten nejlepší. Proberte nápady s kolegy, přáteli, jinými profesionály z oboru a samozřejmě taky s vaším zákazníkem.
Krok 3 – Najděte médium, ve kterém budete tvořit.
Pro opravdu jednoduché nebo krátké projekty postačí tužka a papír. Pro složitější nebo profesionální videa je lepší převést tuto práci rovnou do digitální formy.
Krok 4 – Vytvořte časovou osu
Poté, co si vyladíte hlavní myšlenku a najdete vhodné médium, pusťte se do načrtnutí časové osy, na které definujete nejdůležitější body videa. Ty se v zásadě dělí do tří fází – začátek, zápletka a závěr.
Krok 5 – Skicujte
A konečně je na řadě opravdové kreslení storyboardu. Nejjednodušší je začít rozvržením okének pro jednotlivé scény či záběry. Taky si ale můžete pomoct šablonou, jako je například ta naše, kterou si můžete stáhnout:
Vlevo vidíte předkreslený obdélník pro vkreslení ilustrace a vpravo rámeček pro odhadovaný čas. Pod ním je prostor pro popis a důležité poznámky ke scéně.
Krok 6 – Přidejte detaily
Čím větší prostor jednotlivým ilustracím dáte, tím lépe se vám do nich budou zaznačovat poznámky, šipky pohybu nebo jiné pomocné značky pro lepší pochopení nakreslené scény. Hlavním cílem je co nejjasněji prezentovat, co se v dané scéně děje.
Krok 7 – Vyžádejte si zpětnou vazbu
Nakonec nezapomeňte zkonzultovat váš storyboard s lidmi na jejichž názoru vám záleží! Každý postřeh nebo nápad, který váš, projekt zlepší je vítaný!